تورم بعد از جراحی بینی

از جمله عوارضی که پس از انجام عمل بینی در بیماران ظاهر می شود ، تورم بعد از جراحی بینی می باشد ، متاسفانه هیچگونه راه سریعی برای فروکش کردن ورم وجود ندارد و برطرف شدن آن نیازمند گذشت زمان است. پس از انجام عمل جراحی بینی زیباجویان بلافاصله به دنبال دیدن نتیجه نهایی هستند اما عمل جراحی نیازمند صبر و حوصله است و مدت زمانی طول می کشد که تورم حاصل از جراحی از بین برود. در این مقاله از دکتر آتوسا طهماسبی ، بهترین جراح پلاستیک خرم آباد ، نکات مهمی را در کاهش ورم بینی بعد از جراحی بیان کرده ایم.

تورم بعد از جراحی بینی - دکتر طهماسبی

تورم بعد از جراحی بینی و هر آنچه که لازم است بدانید

تورم بعد از جراحی بینی می تواند دلایل زیادی داشته باشد مثلا استفاده از روش باز و روش بسته در جراحی نتیجه های متفاوتی در مورد تورم دماغ خواهد داشت. در بعضی از جراحی ها نیازی به تغییر خیلی زیاد بر روی بینی نیست اما بعضی نیاز به تغییر زیادی دارند که این خود سبب تورم خواهد بود. تقریبا 100 روز برای فروکش کردن و جذب بخش زیادی از ورم بینی ، زمان نیاز است. هنگامی که بر اثر سانحه و آسیب یا جراحی زیبایی بینی و غیره ناحیه ای از بدن زخم می شود ، به منظور بهبود زخم ، بافت های درگیر می بایست سه مرحله ی التیام بخش را طی نمایند. زمان بندی ذکر شده در پایین هر مرحله التیام زخم را توضیح می دهد ، با اینکه نمی توان مدت زمان مشخصی که بینی دارای ورم است را مشخص کرد.

مراحل کاهش تورم بعد از جراحی بینی :

مرحله التهاب : این مرحله بعد از جراحی بینی آغاز شده و معمولا تا 6 روز بعد از عمل بینی در تهران ادامه دارد. قرمز و گرم شدن زخم در این مدت زمان عادی بوده و احساس درد و وجود تورم در اطراف ناحیه ای که تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفته است طبیعی می باشد.

مرحله تکثیر : بعد از گذشت حدوداً 6 هفته ، زخم التیام پیدا کرده و وارد مرحله تکثیر کاهش تورم بعد از جراحی بینی خواهد شد. حدود 3 تا 4 هفته ، این مرحله به طول می انجامد. بدن در طول مدت ذکر شده به تولید کلاژن ، درون بینی و اطراف زخم می پردازد.

مرحله ترمیم : آخرین مرحله کاهش ورم و التیام زخم ، به مقیاس عمل زیبایی بینی بستگی داشته و بین 6 ماه تا 1 سال متغیر می باشد.

از بین بردن ورم صورت بعد از عمل بینی

افراد نگرانی های زیادی در مورد ورم پره های بینی ، ورم قوز بینی بعد از عمل بینی و ورم تیغه بینی بعد عمل دماغ دارند و درمورد راه های فروکش کردن آن ها سوال های زیادی می پرسند ، مانند : آیا تزریق آمپول کاهش ورم بینی در فروکش کردن تورم ها موثر است یا خیر؟

همانطور که گفتیم وجود ورم بعد از عمل زیبایی بینی طبیعی بوده و فرم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی بینی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین تا زمانی که ورم ها به طور کامل فروکش نکرده اند نمی توان هیچ نظری در مورد فرم بینی داد. بیماران باید تا زمان فروکش کردن کامل تورم بعد از جراحی بینی صبر کرده و سپس در مورد نتیجه نهایی تصمیم بگیرند. راه سریعی برای فروکش کردن کامل ورم ها وجود ندارد ولی با تزریق آمپول کورتون در صورت نیاز و خوردن برخی از مواد غذایی برای کاهش ورم بینی موثر بوده و موجب تسریع روند فروکش کردن ورم ها می شود.

آیا چسب زدن به بینی اثری در کاهش تورم بعد از جراحی خواهد گذاشت ؟

چسب زدن بینی بعد از برداشتن گچ یا آتل انجام می شود .در این روش فشاری که چسب وارد می کند سبب کاهش تورم ناشی از تجمع مایعات در بافت های بینی می گردد. تا شش ماه پس از جراحی چسب زدن الزامی است.

 

تورم بعد از جراحی بینی - دکتر طهماسبی

دیگر نکات موثر برای کاهش تورم بعد از جراحی بینی

  • در روزهای اول مراقب گچ یا آتل خود باشید تکان خوردن آن باعث ایجاد ضربه و تورم بر روی بینی خواهد شد.
  • اجتناب از دوش آب گرم حضور در جکوزی و سونا و یا حمام آفتاب ، باعث می شود فشار خون بالا برود و در نتیجه باعث تورم و خونریزی بیشتر می شود.
  • اجتناب از مصرف هرگونه دخانیات می تواند باعث کاهش ورم شود.
  • عدم مصرف مشروبات الکی تا 48 ساعت پس از عمل
  • نوشیدن آب فراوان و هیدراته بودن بدن
  • اجتناب از فعالیت های سنگین و ورزشهایی که نیاز به تحرک بالایی دارند.
  • اجتناب از حضور درمحیط های شلوغ که امکان ضربه به بینی در آن بالاست.
  • به منظور پیشگیری از شدت یافتن تورم بعد از جراحی بینی حداقل به مدت ۲ ماه از قرار گرفتن در معرض نورهای قوی و با گرما و حرارت زیاد خودداری کنید.
  • مسافرت های هوایی تا مدتی برای اشخاص توصیه نمی شود زیرا فشار حاصل از پرواز باعث تورم و خونریزی می شود.
  • برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید. مکش موجب ایجاد درد در ناحیه بینی و افزایش ورم بینی می شود.
  • از راه دهان نفس بکشید ، به بینی خود فشار یا ضربه وارد نکنید و اگر مجبور به عطسه هستید آنرا کاملا از راه دهان خارج کنید.
  • تا دوماه استفاده از هر نوع عینک توصیه نمی شود.

سایر توصیه های مراقبتی برای کاهش ورم

  • استفاده از لباسهایی که در جلو دکمه دارند و راحت قابل تعویض باشند ، باعث می شود هنگام تعویض لباس فشاری بر روی بینی اعمال نشود.
  • عدم استفاده از آسپرین ، ایبوپروفن و داروهای رقیق کننده خون باعث می شود فشار خون در یک حد نرمال باقی بماند.
  • از انجام دادن کارهایی که باعث تحریک شدید عضلات صورت خواهد شد نظیر بلند خندیدن صحبت زیاد وغیره خودداری کنید.
  • از سرم های شست و شو برای داخل بینی استفاده کنید. استفاده از این سرم ها تاحدودی به بهبودی درد و ورم کمک خواهد کرد .
  • داروهایی که پزشک برای بهبود تورم ودرد تجویز کرده است باید کاملا سر وقت مصرف گردد.
  • نحوه خوابیدن تان باید به پشت باشد و به سمت پهلوها نخوابید .
  • هنگام مسواک زدن باید کاملا مراقب باشید که اینکار آهسته انجام گیرد ، استفاده از یک مسواک خیلی نرم توصیه می شود.
  • خوردن غذاها و نوشیدنی های تند ممکن است باعث واکنش آلرژیک در بدنتان شود چند روزی از خوردن آنها پرهیز کنید.

آیا تزریق کورتون موجب کاهش تورم بعد از جراحی بینی می شود ؟

بله البته تمامی افراد کاندید مناسبی برای تزریق کورتون به بینی نیستند. همچنین کورتون برای بینی های استخوانی مناسب نیست. تنها افرادی که بینی گوشتی و پوست ضخیمی دارند به نحوی که با گذشت زمان همچنان بینی آن ها متورم باشد ، بهترین جراح بینی در خرم آباد ، با در نظر گرفتن شرایط بیمار و وضعیت بینی او ، می تواند برای تسریع کاهش ورم بعد از جراحی زیبایی بینی ، تزریق کورتون انجام دهد. انجام این تزریق به دقت زیادی نیاز دارد و لازم است حتما در غلظت مناسب و در عمق مناسبی از پوست تزریق شود تا نتیجه خوبی را در پی داشته باشد. به هیچ عنوان برای تزریق این دارو به پزشک اصرار نکنید و یا این تزریق را توسط پزشک دیگری غیر از جراح بینی خودتان انجام ندهید. همانطور که کورتون فواید بسیاری در کاهش تورم بعد از جراحی بینی و از بین بردن اسکار بعد از عمل دارد ، در صورتی که به درستی انجام نشود ، عوارض جبران ناپذیری را ممکن است ایجاد نماید. برای مثال اگر دوز زیادی از کورتون تزریق شود ، پوست بینی به شدت نازک شده و امکان اصلاح آن وجود نخواهد داشت.

ماساژ دادن بینی بعد از عمل

یکی از راه های موثر در فرم گیری و کاهش تورم بعد از عمل بینی ، ماساژ دادن می باشد. ممکن است بعد از جراحی در صورت لزوم پزشک راهکار و روش هایی را در رابطه با ماساژ دادن بینی به شما آموزش بدهد. یا در مواقعی که برای تعویض چسب مراجعه می کنید ، پزشک بینی شما را ماساژ دهد. ممکن است ماساژ بینی در ابتدا کمی دردناک باشد اما در کاهش تورم بینی بعد از جراحی تاثیرات بسیار خوبی دارد. از طرفی ماساژ بینی نیز به دقت زیادی نیاز داشته و باید به صورت صحیح و اصولی و با فشار ملایمی انجام شود در غیر اینصورت منجر به ایجاد صدمه و عوارض در بینی می شود.

دکتر آتوسا طهماسبی ، بهترین جراح بینی در لرستان ، تمام توصیه های لازم در باب مراقبت های بعد از عمل که به کاهش ورم کمک می کنند را در اختیار مراجعه کنندگان خود قرار می دهد. شما نیز با اعتماد به ایشان مطمئناً نتیجه دلخواه را کسب خواهید کرد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات