چسب زدن بینی

یکی از مراقبت های اساسی بعد از جراحی بینی چسب زدن بینی است. لازم است که بیماران به مدت 2 هفته تا 2 ماه بعد از عمل بینی به روی بینی خود چسب بزنند ، انجام این عمل باعث می شود که ورم بینی سریع تر کاهش یافته و به روند بهبودی سرعت بخشد.در ادامه در این مقاله از دکتر آتوسا طهماسبی ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در خرم آباد ، نکات مهمی بیان شده است.

 

چسب زدن بینی - دکتر آتوسا طهماسبی در خرم آباد

 

فواید چسب زدن به بینی

همان طور که گفته شد ، استفاده از چسب بینی باعث کاهش ورم آن و همینطور موجب فرم گرفتن بهتر بینی می شود. چسب زدن به روی بینی به مدت دو هفته هم به روی فرم بینی و هم ورم آن اثر دارد، اما بعد از هفته دوم فقط در تسریع روند فروکش کردن ورم ها تاثیر گذار است. لازم به ذکر است که شما این امکان را دارید که ازچسب بینی استفاده نکنید ولی عدم استفاده از آن فرآیند کاهش ورم بینی را کندتر کند، بنا بر این اگر مشکلی با این موضوع ندارید می توانید فقط شب ها به بینی چسب زده و روز ها چسب را باز کنید. البته باید این را در نظر بگیرید که چسب بینی علاوه بر کاربردهای گفته شده به نوعی اعلام هشدار و زنگ خطر نیز برای اطرافیان محسوب می شود. شما با چسب زدن بینی به دیگران این هشدار را می دهید که بینی خود را تازه عمل کرده و آن ها باید مراقب آن باشند. در این صورت اطرافیان احتیاط را رعایت کرده و می فهمند که نباید اعمالی را انجام دهند که ممکن است به بینی شما آسیب وارد کند. چنان چه پس از دو ماه و بعد از برداشتن چسب ، ورم بینی از بین نرفته باشد ، چسب زدن به بینی را می توان تکرار کرد.

طریق استفاده صحیح از چسب بینی چگونه است؟

با صابون و آب گونه ها و بینی خود را با ملایمت بشویید و یا با پنبه ای که آغشته به الکل است پاک نمایید، پس از آن آب اضافی روی پوست خود را به کمک یک حوله و یا دستمال لطیف و نرم خشک کنید. به منظور راحت کردن کار خود در چسب زدن بینی ، چسب کاغذی را در محفظه جاچسبی بگذارید ، سپس یک قطعه از آن را به تناسب سایز بینی خود جدا کرده و زیر بینی خود به طور ( U شکل) بچسبانید. مراقبت باشید که این چسب جلوی سوراخ های بینی شما را نگیرد. قسمت میانی نوار چسب را زیر نوک بینی گذاشته و ادامه آن را از دو سمت روی کناره های بینی و به سمت بالا مالش دهید تا خوب روی پوست بینی بچسبد. انتهای چسب از دو طرف باید تا نزدیکی چشم ها امتداد یابد. اینگونه چسب زدن از افتادگی بینی شما جلوگیری می کند. در مرحله بعدی سه قطعه چسب به ابعاد 3 تا 5 سانت ، به شکل عرضی از بالا به پایین بچسبانید به صورتی که لبه چسب ها روی یکدیگر قرار بگیرند. سپس به منظور تثبیت آن ها به روی پوست بینی چسب ها را به آرامی و با فشار دست کم مالش دهید. در آخر قسمت های اضافی چسب را به وسیله قیچی بریده و بچینید.

آیا چسب زدن به بینی باعث کوچک تر شدن آن خواهد شد ؟

چسب زدن به بینی موجب فروکش کردن تورم و کبودی در بینی خواهد شد و تاثیر بسیاری خوبی در جلوگیری از افتادگی بینی خواهد داشت ؛ اگرچه کمکی به تغییر شکل و ساختار بینی بعد از عمل نخواهد کرد . در حین عمل جراح بینی خوب در خرم اباد ، دکتر طهماسبی تغییراتی را در بینی انجام داده است که چسب زدن می تواند موجب سازگار شدن کامل تغییرات شده و این فرآیند را سرعت ببخشد.

آیا چسب زدن به بینی در تمام روز پیشنهاد می شود ؟

برای اینکه پوست در طول روز بتواند نفس بکشد این کار را انجام ندهید .این کار باعث اذیت شدن پوست و در بعضی موارد حتی همین کار باعث افتادگی بینی خواهد شد . معمولا چسب زدن بینی در هنگام خواب توصیه می گردد چرا که در عصر تورم در بیشترین حد خود است ، چسب زدن در این زمان باعث پیشگیری از افتادگی دماغ به هنگام صبح می شود. البته این مساله نیز با توجه به نظر پزشک و نوع بینی شخص می تواند متفاوت باشد.

 

چسب زدن بینی - دکتر آتوسا طهماسبی

 

مدت زمان چسب زدن به دماغ چه قدر خواهد بود ؟

این زمان نسبت به انجام دادن متد باز یا بسته ، گوشتی یا استخوانی بودن بینی متفاوت می باشد. در روش بسته میزان کبودی و ورم بسیار کمتر از روش باز است و این زمان در بینی های گوشتی بسیار بیشتر از بینی های استخوانی است . به دلیل اینکه استخوان ها و غضروف ها در بینی گوشتی بسیار ضعیف می باشند امکان افتادگی در آنها بیشتر است وبه دلیل پوست ضخیم خود بیشتر ورم می کنند و امکان وجود اسکار در آن ها وجود خواهد داشت. اگر به موقع و درست چسب زدن بینی را انجام دهید و به تمامی توصیه های بهترین جراح زیبایی بینی خرم آباد ، توجه کنید ، مشکل ورم بینی خیلی زود حل شده ، میزان اسکاربسیار کم خواهد شدو جراح به شما اعلام می کند که دیگر نیازی به انجام این پروسه ندارید.

چطور می توان چسب بینی را جدا کرد ؟

برای اینکار می توان ابتدا چسب را کمی خیس کرد ، این کار باعث نرم شدن چسب می شود و در نتیجه می توان بدون ایجاد هرگونه فشار آن را با استفاده از یک پنس ، به آهستگی جدا کرد . مراقب باشید که یک دفعه و سریع اینکار را انجام ندهید. یکی دیگر از روش های جدا کردن چسب از روی بینی در هنگام دوش گرفتن می باشد. بعد از اینکه اینکار را انجام دادید ، می توانید برای از بین بردن اثرات چسب باقی مانده برروی بینی به آرامی پاک کننده های صورت را بر روی آن قسمت ها بمالید.

مدت زمان چسب زدن به بینی

به طور معمول پزشک انجام این پروسه را به مدت 1-3 ماه توصیه می کند. این امکان وجود دارد که این مدت زمان با توجه به شرایط بینی و عملی که برای هر شخص انجام شده ، چسب زدن بینی متفاوت باشد. حتما بعد از انجام عمل درباره این موضوع از جراح خود سوال کنید. ممکن است پزشک بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده ، مجددا چسب زدن را به برخی از زیباجویان توصیه کند.

نوع و جنس چسب مناسب بعد از راینوپلاستی چیست ؟

  • جنس چسبی که برای بینی استفاده می شود باید کاغذی باشد .
  • چسبی که باید مورد استفاده قرار بدهید نباید خیلی پهن باشد ، چسب هایی با عرض 1.5-2 سانتی متر مناسب می باشند.

چرا باید بعد از عمل بینی از چسب استفاده کنیم ؟

چسب زدن به بینی بعد از جراحی با 2 هدف انجام می شود : کاهش تورم بینی و فرم گیری بهتر بینی

بهترین زمان برای شروع چسب زدن به بینی چه زمانی است ؟

بلافاصله بعد از برداشتن اسپلینت یا گچ بینی ، لازم است این پروسه را شروع کنید و این پروسه را حداقل تا 6 هفته ادامه دهید. چسب زدن به ویژه در طول شب اهمیت ویژه ای دارد ؛ چرا که از تورم تا حد زیادی کاسته و موجب می شود در طول روز بینی فرم بهتری داشته باشد. بعد از گذشت 6 هفته با مشورت بهترین جراح بینی خرم آباد ، می توانید چسب زدن بینی را قطع کنید. در صورتی که احساس کردید مجدد بینی شما ورم کرده است ، می توانید فقط شب ها به بینی خود چسب بزنید. استفاده بیش از حد از چسب و برای مدت زمان طولانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود ؛ زیرا ممکن است در ساختار بینی مشکلاتی را ایجاد نماید.

عوارض چسب زدن اشتباه به بینی

چسب زدن به بینی به ویژه در هفته های نخست از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین علت بهتر است به دلیل حساسیت این موضوع در دفعات اولیه چسب زدن را به عهده پزشک خود بگذارید تا زمانی که به خوبی یاد بگیرید تا خودتان در منزل به بینی چسب بزنید. در صورتی که این عمل به نحو صحیح انجام نشود ، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. برای مثال در صورتی که چسب با فشار زیادی زیر تیغه بینی چسبیده شود به نحوی که نوک بینی با فشار زیادی به سمت بالا کشیده شود این موضوع موجب چین افتادن بر پشت بینی می شود.

تفاوت چسب زدن بینی استخوانی و گوشتی

معمولا تفاوتی در انجام این کار برای بینی های استخوانی و گوشتی وجود ندارد. با این حال ممکن است هر پزشک تکنیک خاصی برای چسب زدن بینی به بیماران آموزش دهد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات