پولیپ بینی

توده ای نرم ، که بدون درد وغیرسرطانی است و در مسیر سینوس های بینی قرار دارد ، پولیپ بینی نام دارد. علائم پولیپ شباهت با علائم سرما خوردگی دارد و اگر این علائم طولانی مدت شدند و باعث وجود علائمی چون سردرد شدید و مشکلات جدی تنفسی شدند ، برای انجام جراحی بینی در خرم آباد می توانید به دکتر آتوسا طهماسبی بهترین جراح بینی لرستان مراجعه نمایید و اقدام به درمان پولیپ نمایید .

پولیپ بینی - دکتر آتوسا طهماسبی در خرم اباد

جراحی پولیپ بینی به چند روش انجام می شود ؟

جراحی آندوسکوپی

بهترین جراح بینی در لرستان دکتر طهماسبی یک لوله را به همراه دوربین وارد بینی کرده و بعد از مشاهده پوليپ به وسیله یک دستگاه کوچک آن را از بینی خارج می کند.

پولیپکتومی

پولیپ های کوچک را توسط دستگاه مکش مخصوصی از بینی خارج می کنند. پوليپ بینی در بین کودکان نیز رایج است و مبتلا به آن می شوند.

راه های جلوگیری از پولیپ بینی در کودکان و نوزادان

• به رطوبت محلی که نوزاد در آنجا است توجه داشته باشید و با استفاده از دستگاه بخور رطوبت محل را افزایش دهید.
  • استراحت کودک کافی باشد و از مایعات به طور فراوان استفاده کند.
  • کودک را از عطر ، حیوانات خانگی و دود سیگار، به علت آلرژی زا بودن ، دور نگه دارید زیرا ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای کودک شود.

چه عواملی در بروز پولیپ بینی در افراد نقش دارد ؟

توجه داشته باشید که تا کنون علت مشخص و دقیقی برای بروز پولیپ بینی مشخص نشده است ، اما برخی عوامل توانسته اند در بروز این عارضه نقش داشته باشند و سبب تشدید علائم ان در افراد شوند ، که در ادامه به ان ها می پردازیم.

سن : ابتلا به پولیپ در هر فردی و در هر بازه سنی ممکن است رخ دهد ، در نتیجه تفاوتی ندارد که چند سالتان است. البته این عارضه در بزرگسالان و میانسالان بسیار بیشتر از سایر افراد در گروه های سنی دیگر مشاهده می شود ، همچنین بروز آن در کودکان کمتر از ده سال به ندرت مشاهده می شود.

نکته : شاید برای شما نیز جالب باشد ، ابتلای آقایان به این عارضه بسیار بیشتر از بانوان است.

فیبروز کیستیک : این عارضه یا همان فیبروز کیستیک نوعی بیماری مزمن می باشد ، که به طور کلی بر عملکرد طبیعی برخی اعضای بدن همچون پولیپ بینی ، ریه و کبد و غیره نیز تاثیرات منفی می گذارد.

آسم : با ابتلای افراد به اسم ، مشکلات متعددی را در مسیر تنفسی نیز تجربه خواهند کرد ، در نتیجه بروز پولیپ نیز در آن ها بسیار شایع تر خواهد بود.

سینوزیت قارچی : وجود قارچ های بسیار زیاد در هوا یک امر طبیعی است ، اما باید بدانید که این قارچ ها خود سبب بروز عوامل آلرژیک نیز خواهند شد. آلرژی به طور کلی با التهابات مزمن همراه است که در رشد پولیپ نقش دارد. با وجود علائم آلرژیک به قارچ های موجود در هوا پولیپ های موجود نیز گسترش پیدا می کنند.

آسپرین : ممکن است شما نیز به برخی از دارو ها آلرژی داشته باشید ، مصرف هر گونه دارو که سبب بروز واکنش آلرژیک می شود در بروز پولیپ نیز نقش خواهد داشت.

پولیپ بینی - دکتر آتوسا طهماسبی در خرم آباد

اقدامات قبل از جراحی پولیپ بینی در خرم آباد

چنانچه نیاز به جراحی پولیپ بینی باشد لازم است تا پیش از جراحی نکاتی که در ذیل آورده شده است را به درستی رعایت کرده و انجام دهید:

• اولین و مهم ترین اقدامی که نه تنها قبل از جراحی پولیپ بلکه هر جراحی دیگری باید انجام شود تحقیق در رابطه با پزشکی است که در انجام عمل مورد نظر مهارت داشته و بتواند رضایت بخش ترین نتایج از آن را برای شما رقم بزند. لذا در انتخاب پزشک خود بسیار دقت نمایید.
  • سوابق پزشکی همچون سابقه ابتلا به بیماری های جسمی مزمن و جراحی های خود را در اختیار پزشک قرار دهید.
  • در صورتی که سابقه مصرف داروهای خاصی را داشته یا در حال حاضر از این داروها استفاده می کنید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • تمامی آزمایشات و عکسبرداری هایی که پزشک برای تان تجویز می نماید را انجام داده و در اولین فرصت به پزشک خود تحویل دهید.
  • قطع مصرف مواد حاوی نیکوتین و دارای الکل به مدت 2 هفته قبل از جراحی الزامی می باشد زیرا روند جراحی و درمان را با مشکل مواجه می نماید.
  • مصرف داروهایی که رقیق کننده خون هستند مانند آسپرین را به مدت 14 روز قبل از جراحی متوقف نمایید زیرا احتمال بروز خونریزی حین جراحی را افزایش می دهند.
  • به مدت 8 ساعت پیش از جراحی چیزی میل نکنید و غیره.

عوارض همراه با عارضه پولیپ بینی چیست ؟

به طور کلی پولیپ جریان طبیعی هوا و تخلیه مخاط از مجاری بینی را مختل می کند و با توجه به وجود التهابات طولانی عوارض دیگری را نیز به وجود می آورد که هر یک از آن ها برای افراد بسیار طاقت فرسا می باشد و جهت بهبود آن نیاز است تا یک تکنیک درمانی موثر در نظر گرفته شود ، در ادامه با انواع این عارضه ها که ممکن است حتی شما عزیزان آن را تجربه کرده باشید آشنا خواهیم شد.

آپنه : شاید تصور کنید این عارضه اهمیت چندانی ندارد ، اما ابتلا به آپنه یک عارضه بسیار جدی است. بسیاری از افراد در زمان استراحت و خواب با قطعی تنفس در چند ثانیه و مدت زمان کوتاهی مواجه می شوند. در پی این انسداد افراد با احساس خفگی شدید نیز از خواب بیدار خواهند شد ، که ممکن است این عارضه چندین مرتبه در طول شب تکرار شود و کیفیت خواب شما را کاهش دهد که به دنبال آن به مرور عارضه های دیگر نیز پدیدار خواهند شد.

تشدید آسم : همانطور که می دانید افراد مبتلا به اسم بسیار مستعد ابتلا به پولیپ بینی می باشند ، در نتیجه این عارضه می تواند تنفس افراد مبتلا به آسم را دچار اختلال کند و سبب تشدید آسم آن ها شود.

عفونت های سینوسی : پولیپ ها خود عاملی جهت بروز عفونت های سینوسی می باشند ، این نوع عفونت ها ابتلای افراد به پولیپ بینی را افزایش می دهند.

پولیپ بینی - دکتر آتوسا طهماسبی در خرم آباد

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ با دکتر طهاسبی

از جمله مولفه های بسیار موثر در نتیجه به دست آمده از هر روش جراحی ، رعایت نکات مراقبتی و دستورالعمل های بعد از آن می باشد که ما در ذیل به تعدادی از مهم ترین نکات مراقبتی بعد از جراحی پولیپ بینی اشاره کرده ایم:

• عدم تحرک ممکن است موجب لخته شدن خون در پاها و بروز یبوست در افراد شود. از همین رو بیشتر از 24 ساعت را به طور مطلق استراحت نکنید.
  • امکان دارد هنگام برخواستن از جای خود دچار سرگیجه شوید لذا هنگام بلند شدن از یک فرد کمک بگیرید.
  • از سرگیری فعالیت های شخصی و کارهای روزمره حدود 24 ساعت بعد از جراحی بلامانع می باشد.
  • از انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین طی 7 روز ابتدایی خودداری نمایید.
  • در محیط های پر گرد و غبار قرار نگیرید.
  • با مصرف سیگار و دخانیات ریز رگ های بینی کوچک می شوند که این امر موجب کند شدن روند بهبودی می شود. به همین دلیل باید مصرف دخانیات را برای حداقل 2 هفته قبل از جراحی متوقف نمایید و غیره.

هزینه عمل پولیپ بینی در خرم آباد

پولیپ های کوچک را فرد احساس نمی کند و تنها جراح می تواند تشخیص دهد اما پولیپ های بزرگ با نشانه هایی چون عفونت در بینی ، مشکل تنفسی و غیره همراه هستند. پوليپ های بینی کوچک و خفیف را می توان با دارو درمان کرد اما پوليپ های بینی که بزرگ هستند نیاز به جراحی پوليپ بینی دارند.به همین علت بهتر است برای تشخیص پولیپ بینی و درمان آن به جراح بینی مراجعه کنید و قیمت را نیز به طور دقیق جویا شوید.برای مشاهده نمونه کارهای دکتر آتوسا طهماسبی ، بهترین جراح بینی خرم آباد ،  به پیج اینستاگرام و گالری تصاویر در سایت ایشان مراجعه فرمایید.

پیشگیری از پولیپ بینی

کنترل آلرژی

توصیه های پس از جراحی را از بهترین دکتر جراحی پولیپ در لرستان بگیرید و سعی کنید انها را به خوب رعایت نمایید و درمانهایی که جهت کنترل الرژی به کار برده می شود را به کارببرید.

از آلرژن ها به دور بمانید

قرار گرفتن در معرض آلرژن ها می تواند مدام باعث تورم و حس ناراحتی در بینی شما شود و برروی سینوس هایتان تاثیر بگذارد تا حد امکان از انها دور بمانید.

در سلامت عمومی خوبی باشید

بودن در سلامت بدنی خیلی خوب و محافظت از بدن در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی می تواند از شما در برابر هرگونه تورم در کانال های بینی و سینوس ها جلوگیری نماید.

استفاده از یک مرطوب کننده هوا

مرطوب کننده های هوا می تواند رطوبت هوا را افزایش دهد و در نتیجه کیفیت تنفس را بهبود دهد و این موضوع همچنین می تواند از هرگونه تورم و مسدود شدن جلوگیری کند .

استفاده از اسپری بینی

استفاده از اسپری بینی می تواند کانال های بینی را باز کند و در نتیجه تنفس رابهبود دهد و این اسپری می تواند هرگونه آلرژن ها و موارد آزاردهنده جلوگیری کند.

آیا می توان رینوپلاستی و پولیپوکتومی را همزمان انجام داد ؟

باید بدانید که در صورت مراجعه به یک جراح بینی خوب و با تجربه شما می توانید تحت جراحی همزمان رینوپلاستی و پولیپ بینی قرار بگیرید ، که طی آن ساختار  خارجی بینی دچار تغییرات اساسی به منظور زیبا تر شدن چهره شده و ساختار داخلی به منظور بهبود مشکلات و اختلالات تنفسی درمان می شود.

ثبت نام
بازخورد درون خطی