نکروز بینی چیست ؟ آشنایی با نحوه درمان و پیشگیری

در تعریفی کوتاه از نکروز بینی می توان گفت که در صورتی که عرضه اکسیژن و خونرسانی به بافت ها با اختلال مواجه شود ، آسیب وارد شده به بینی خود را با سیاهی و لک های غیر طبیعی آشکار می سازد . درحقیقت ایجاد این عارضه نادر به معنای از بین رفتن بافت زنده پوست است که در اندازه های مختلفی ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال اگر نکروز بینی کوچک باشد ، پیشگری و درمان آن پیش از آسیب رسیدن به استخوان بینی انجام شده و در بازه کوتاهی برطرف خواهد شد.

نکروز بینی - دکتر آتوسا طهماسبی

دلایل بروز نکروز بینی شامل چه مواردی می شوند ؟

برای پاسخ به این پرسش که علت ایجاد نکروز بینی چیست دکتر آتوسا طهماسبی بهترین جراح بینی خرم آباد اظهار می کند : این عارضه نادر ، تنها یک دلیل نداشته و از عوامل متعددی نشات می گیرد. در ادامه برخی از مهم ترین دلایل را با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم :

اشتباهات پزشکی را جدی بگیرید : متاسفانه روز به روز بر تعداد افرادی که با بی تجربگی پا به عرصه جراحی زیبایی می گذارند افزوده می شود. همین عامل باعث می شود که لایه چربی بیش از حد مجاز از بینی استخراج شده و فرآیند خونرسانی مختل گردد. حال وجود چسب و اسپلینت منجر به ایجاد نکروز در اندازه های مختلفی می شود. در مواردی نیز دیده شده است که تخریب و دستکاری بیش از حد بینی ، از دلایل دیگر این عارضه است که از مراجعه به جراح نا بلد به وجود می آید.

استعمال دخانیات تهدیدی برای ایجاد نکروز بینی : از دیگر دلایل مرگ بافت بینی ، استعمال دخانیات است ؛ زیرا مواد شیمیایی موجود در سیگار با تاثیر مخرب خود ، عروق خونی را تنگ کرده در نتیجه جریان خون و مواد مغذی به مقدار کافی به بافت ها نخواهد رسید. از دیگر دلایل می توان به وجود رادیکال های ازاد در دود سیگار اشاره کنیم که با اسیب رساندن به سلول ها ، نکروز را در پی خواهد داشت.

ایجاد عفونت در داخل بینی : ابندا باید بدانید که دلیل ایجاد عفونت داخلی چیست ؟ در بیشتر مواقع بعد از جراحی بینی سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت ، خود را با علائمی نظیر تورم آشکار می سازد. این التهاب در موارد شدید تخریب بیش از حد بافت ها را در پی خواهد داشت که ایجاد نکروز بینی را دوچندان می کند. حال اگر در درمان عفونت پیگیری لازم را نداشته باشید، آبسه ها ایجاد شده که همین تجمع چرک ها ، دلیل دیگری بر ایجاد این عارضه تلقی می شوند.

علائم نکروز بینی چیست ؟

حال که تشخیص زودهنگام نکروز بینی می تواند شما را از علائم ناخوشانید آن در امان سازد ، باید با علائم این عارضه آشنا شده تا در صورت مشاهده هر کدام از آن ها هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی نکروز بینی خود را با علائم زیر آشکار می سازد که شامل :

کاهش حجم بینی : یکی از اولین نشانه های این عارضه اتروفی نام دارد که با کوچک شدن حجم بینی ، بافت های پوستی به تور آناتومیک ظاهر ناهمگنی پیدا می کنند.

سیاه شدن رنگ پوست بینی : به طور حتم نباید کبودی های حاصل شده در اطراف بینی را با بافت نکروز اشتباه بگیرید؛ زیرا در زمان ایجاد نکروز ، سیاهی و رنگ غیر طبیعی بر روی خود بینی نمایان خواهد شد. البته این نکته را در نظر داشته باشید لکه های تاریک و زخم های باز در موارد شدید ترظاهر می شوند.

درد و تورم در بینی : ایجاد درد و تورم نیز از نشانه های دیگر این مشکل است و باید برای در صورت طولانی شدن ان ها ، هر چه سریعتر پزشک خود را از این مشکل مطلع سازید.

چطور می توان نکروز بینی را درمان کرد؟

اگر کنجکاو دانستن روش های درمان نکروز بینی هستید ، باید اظهار کنیم که انتخاب نوع و روش درمانی وابسته به گستردگی بافت مرده دارد ؛ زیرا در مواردی که حجم بافت نکروز بالا باشد ، لازم است که فرد تحت چندین عمل جراحی قرار بگیرد. پزشک نیز می تواند برای درمان این مشکل از سه طریق اقدام کند :

• اگر نکروز بینی تنها به بافت و غضروف آسیب رسانده باشد ، درمان از طریق پیوند غضروف از دنده یا گوش انجام خواهد شد.
  • اگر در این عارضه حجم زیادی از بینی تخریب شده باشد ، عفونت و زخم های ایجاد شده تنها با جایگزینی پروتز بینی درمان می شوند.

در انتها در نظر داشته باشید که میزان مشخص بودن این بافت در پره ها و دیواره میانی متفاوت است به گونه ای که در ترمیم نکروز پره ها ، جای بخیه های اندکی مشخص خواهد ماند ، این درحالی است که درمان نکروز تیغه میانی از داخل انجام شده و نواحی بخیه به هیچ عنوان قابل مشاهده نمی باشند.