مراقبت های بعد از جراحی بینی

جراحی بینی در خرم آباد یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در جهان می باشد که فرد برای بدست آوردن نتیجه ایده آل لازم است مراقبت های بعد از جراحی بینی را رعایت کند. ممکن است در دوران نقاهت بعد از انجام این جراحی سوالات بسیاری برای بیماران ایجاد شود و یا نسبت به انجام این دستورالعمل ها آگاهی کاملی وجود نداشته باشد ؛ از این رو در ادامه این مقاله از دکتر آتوسا طهماسبی ، بهترین جراح بینی خرم آباد تلاش داشته ایم نکات مهمی را در این خصوص برای شما خوانندگان گرامی آماده کنیم.

مراقت های بعد از جراحی بینی - دکتر اتوسا طهماسبی خرم آباد

 

 مراقبت های بعد از جراحی بینی با دکتر طهماسبی

  • از صحبت کردن طولانی با تلفن و فعالیت های اجتماعی خود بکاهد.
  • داروهایی را که جراح بینی در لرستان برای بیمار تجویز کرده است راس ساعت مصرف کند.
  • بیمار هنگام دراز کشیدن برای کاهش تورم و کبودی بعد از عمل بینی دو بالشت زیر سر خود قرار دهد.
  • بیمار تا دو هفته از انجام حرکات شدید صورت مانند اخم کردن ، گریه کردن ، خندیدن خودداری کند.
  • تا 4 ساعت بعد از جراحی رینوپلاستی چیزی میل نکند و خوردن را با نوشیدن آبمیوه آغاز کند.
  • فرد بهتر است روز بعد از جراحی را به صورت کامل استراحت کند و از انجام فعالیت های سنگین جداً خودداری شود.
  • بیمار بهتر است بعد از جراحی زیبایی بینی از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه با بینی وجود دارد خودداری کند.

مسافرت بعد از رینوپلاستی

بسیاری از افراد بعد از انجام جراحی زیبایی بینی ، ممکن است به شهر یا کشور دیگری نقل مکان کنند ، در این مواقع ممکن است برای آن ها سوال پیش آید ، که آیا سفر کردن و یا پرواز با هواپیما در مراقبت های بعد از جراحی بینی برای آن ها مناسب است ؟ در رابطه با این موضوع باید بگوییم که فشار هوا می تواند در افزایش خونریزی بینی تاثیر بگذارد . در نتیجه توصیه می شود حدود هفت الی ده روز از سفر کردن با هواپیما خودداری شود. در رابطه با مسافرت با ماشین ، اگر مسیر شما کوتاه باشد یعنی بازه زمانی دو الی سه ساعت هیچ گونه مانعی نخواهد داشت. در صورتی که سفر و مسافت شما طولانی است توصیه می شود حدود سه الی چهار روز در شهر محل جراحی سکونت داشته باشید و پس از برداشت گچ بینی و کشیدن بخیه ها محل سکونت را ترک کنید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر آتوسا طهماسبی خرم آباد

 

 9 نکته مهم در مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی

  1. برای تمیز کردن بینی به هیچ وجه وسیله ای را داخل آن نکنید.
  2. تا دو هفته بعد از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری شود.
  3. تا چند روز بعد از انجام این پروسه ممکن است خونابه هایی از بینی خارج شود که جای نگرانی نیست.
  4. فرد تغذیه بعد از جراحی رینوپلاستی را رعایت کند و از خوردن مواد غذایی که نیاز به جویدن زیاد دارد بپرهیزد.
  5. تا دو ماه فرد از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و گرما بپرهیزد چرا که گرما باعث تورم بافت بینی می شود.
  6. برای برداشتن گچ بینی حتما به بهترین جراح بینی خرم آباد دکتر آتوسا طهماسبی مراجعه کنید و تا مدتی زدن چسب بر روی بینی را به پزشک بسپارید.
  7. تا مدتی از لباس هایی که از جلو و پشت باز و بسته می شود استفاده کنید و از پوشیدن لباس هایی که یقه تنگ دارند و باید از سر پوشیده شود ، خودداری کنید.
  8. فرد می تواند با یک پنبه یا دستمال مرطوب ناحیه هایی از صورت را که چسب ندارد تمیز کند فقط مراقب باشد که گچ و چسب خیس نشود.
  9. تا دو هفته بعد از عمل زیبایی بینی از الکل و قلیان و سیگار استفاده نشود زیرا نیکوتین موجود در دخانیات باعث اختلال در گردش خون می شود.

تا چند وقت بعد از عمل بینی باید چسب زد ؟

چسب زدن بینی یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی بوده و مدت زمان زدن چسب بینی با توجه به نوع بینی بیمار توسط بهترین دکتر عمل بینی خرم آیاد ، تعیین می شود و معمولا بین 2 الی 6 ماه می باشد ، بیمار برای اینکه نتیجه خوبی از عمل زیبایی بینی به دست آورد بهتر است به طور مرتب از ان استفاده کند.

زدن چسب بینی در مراقبت های بعد از جراحی بینی چه تاثیری دارد ؟

در دو هفته ابتدایی بعد از عمل چسب زدن بینی موجب شکل گرفتن بهتر فرم بینی می شود زیرا بعد از عمل استخوان ها و غضروف های بینی در موقعیت جدیدی قرار می گیرند که می بایست در این موقعیت ثابت گردند ، چسب بینی به ثابت شدن ساختار بینی در موقعیت جدید کمک می نماید. همچنین استفاده از چسب بینی در دو ماه ابتدایی موجب سریع تر کاهش یافتن ورم بینی می شود ، چسب زدن بینی در دو ماه ابتدایی الزامی است ولی چنانچه فرد عجله ای برای کاهش ورم بینی خود نداشته باشد می تواند بعد از دو هفته بر روی بینی خود چسب نزده یا فقط شب ها از چسب یبنی استفاده کند که البته مدت زمان لازم برای استفاده از چسب بینی جهت کاهش ورم بینی های خیلی گوشتی ، ماه می باشد. از دیگر مزایای چسب بینی این است که افراد با دیدن آن بر روی بینی اشخاص ، متوجه انجام عمل بینی آن ها شده و از انجام شوخی هایی که موجب وارد شدن آسیب به بینی بیماران می گردد خودداری می نمایند.

 

مراقت های بعد از جراحی بینی - دکتر آتوسا طهماسبی در خرم اباد

 

نحوه زدن چسب بینی به بینی بعد از عمل

با توجه به حساس بودن این کار ، چسب زدن بینی در چند بار نخست توسط خود جراح بینی خوب در خرم آباد دکتر طهماسبی یا کادر درمانی آموزش دیده توسط او انجام شده و سپس به بیمار آموزش داده می شود تا خود او در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی قادر به زدن چسب بینی باشد ، روش زیر یک روش کلی برای چسب زدن بینی است:

  • در ابتدا بینی و صورت خود را به آرامی و به نحوی که کمترین فشار ممکن به آن وارد گردد با آب ولرم و یک ماده شوینده شسته و به کمک یک حوله یا پارچه نرم به خوبی خشک کنید.
  • پس از اینکه بینی و صورت تان به طور کامل خشک گردید ، از چسب کاغذی یک قطعه حدوداً 5 سانتی جدا کرده و آن را به صورت زینی یا U شکل بر روی ناحیه کلوملا قرار داده و از دو طرف ادامه دهید ، با سر انگشتان خود چسب را به آرامی فشار دهید تا بطور کامل به بینی بچسبد.
  • سپس چند قطعه دیگر از چسب کاغذی جدا نموده و آن ها را به صورت عرضی از بالا تا پایین ، به شکلی بر روی بینی بچسبانید که لبه های چسب ها بر روی یکدیگر قرار بگیرند.
  • در مرحله آخر یک قطعه چسب کاغذی دیگر را به صورت عرضی بر روی چسب های دیگر چسبانده و باقی مانده اضافی چسب ها را با قیچی بچینید.

🌟 جراحی بینی انجام شده توسط دکتر آتوسا طهماسبی 

اهمیت تغذیه در مراقبت های بعد از عمل بینی

تغذیه در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی بسیار مهم می باشد ، در هفته اول معمولا به یبمار توصیه می شود از غذاهای آبکی استفاده کند و برای کاهش تورم و کبودی از میوه های همچون آناناس بخورد. دلیل لزوم استفاده از موادغذایی و غذاهای نرم بعد از عمل بینی این است که این مواد نیاز به جویدن نداشته و در نتیجه موجب وارد شدن فشار به فک بالا نمی شوند. زمانی که فشار به فک بالا وارد می شود به دلیل اتصال فک بالا به بینی ، فشار وارده به بینی نیز منتقل شده و موجب شدت یافتن ورم در آن می شود.

  • پس از اتمام جراحی بیمار به اتاق ریکاوری منتقل شده و تا به دست آوردن هوشیاری در آن جا نگهداری می شود ، به مدت 4 ساعت پرستاران از دادن هرگونه موادغذایی و نوشیدنی به بیمار اجتناب می کنند زیرا ممکن است به علت وجود اثرات مواد بیهوشی بیمار دچار حالت تهوع گردد.
  • بعد از گذشت 4 ساعت بیمار فقط مجاز به نوشیدن آب و آبمیوه های طبیعی همچون آب آناناس می باشد.
  • بعد از اینکه بیمار هوشیاری خود را به دست آورد و دکتر دماغ تشخیص داد که نیازی به بستری شدن او نیست ، در همان روز ترخیص شده و در صورت احساس گشنگی تنها مجاز به خوردن مواد غذاهای نرم و آبکی مثل سوپ و پوره سیب زمینی می باشد.
  • پس از گذشت چند روز بیمار می تواند در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، پلو له شده و خورشت میل نماید و پس از آن رژیم غذایی معمول پیش از جراحی را از سر بگیرد.
  • همچنین به بیمار توصیه می شود در دوران نقاهت بعد از عمل جراحی زیبایی بینی از مصرف مواد غذایی که تا به حال استفاده نکرده خودداری کند چرا که ممکن است به آن آلرژی داشته باشد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر آتوسا طهماسبی در خرم آباد

 

ورزش بعد از جراحی بینی

  1. در حین جراحی به دلیل رفتن خون از بیمار و دلایل دیگر و همینطور آثار مواد بیهوشی ، بدن او تحلیل رفته و ضعیف می شود به همین علت بهتر است جهت بازیابی قوای خود به مدت یک هفته استراحت کند.
  2. بعد از رفع آثار مواد بیهوشی و گذشت یک هفته ، بیمار می تواند به انجام کارهای روزمره خود بپردازد.
  3. بیمار برای انجام فعالیت های سبکی مثل پیاده روی باید 2 هفته صبر نموده و فعالیت هایی همچون طناب زدن ، راه رفتن بر روی تردمیل ، رقص و حلقه زدن را به بعد از گذشت 2 ماه از این پروسه موکول نماید.
  4. رفتن به استخر به شرط شیرجه نزدن پس از گذشت یک ماه بلامانع می باشد.
  5. به طور کلی باید بگوییم که انجام ورزش ها و فعالیت های نه چندان سنگین بعد از جراحی بلامانع بوده و برای انجام ورزش های حرفه ای و سنگین بهتر است 1 سال صبر نمود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی دکتر طهماسبی

 

عینک زدن بعد از جراحی بینی

یکی از سوالاتی که افراد در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی بینی به کرات از جراحان بینی می پرسند این است که استفاده از عینک طبی بعد از عمل بینی چه زمانی امکان پذیر است ؟ در پاسخ باید بگوییم که اشخاص می توانند 3 هفته بعد از عمل استفاده از عینک طبی را از سر بگیرند ولی توصیه دکتر آتوسا طهماسبی این است که از عینک هایی با فریم سبک استفاده کنید.

آیا زیبا جویان می توانند در دوره مراقبتی بعد از عمل بینی برنزه کنند ؟

برنزه کردن یا قرار گرفتن در برابر پرتو خورشید ، یکی از مواردی بوده که در مراقبت های بعد از جراحی بینی ممنوع می باشد. باید بدانید که ساختار بینی شما به خصوص بافت بینی بسیار حساس بوده و قرار گرفتن در برابر خورشید می تواند آسیب جدی به آن وارد کند. در واقع نور خورشید و برنزه کردن می تواند سبب افزایش التهاب و تورم شود و در تیره تر شدن بخیه ها بعد از جراحی تاثیر بگذارد. به همین منظور برای انجام هر گونه فعالیت همانند آفتاب گرفتن حتما با جراح بینی خوب در لرستان دکتر طهماسبی مشورت نمایید و از انجام هر گونه اقدام خودسرانه بپرهیزید تا در نتیجه نهایی از جراحی بینی به نتایج خوش آیندی دست یابید.

آیا افراد می توانند بعد از پروسه جراحی بینی قهوه مصرف کنند ؟

توجه داشته باشید که در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، افراد باید در مصرف مواد غذایی دقت کافی داشته باشند و از مصرف مواد غذایی همچون قهوه با توجه به عوامل مختلف خودداری کنند ، که در ادامه به ان ها اشاره خواهیم کرد.

تشدید خشکی دهان : قهوه می‌تواند بر روی خشکی دهان و حلق افراد بعد از جراحی بینی اثر بگذارد. در نتیجه بعد از عمل زیبایی بینی ، بعضی از افراد ممکن است دچار خشکی دهن و حلق شوند و در این صورت مصرف قهوه می‌تواند علائم را تشدید کند.

افزایش فشار خون : قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. پس از جراحی بینی ، پزشک ممکن است توصیه کند فشار خون را کنترل کنید و مصرف قهوه در برخی موارد ممکن است تأثیری منفی بر روی فشار خون داشته باشد بنابراین قطع و عدم مصرف آن ضروری می باشد.

تحریک سیستم عصبی : قهوه به دلیل کافئینی که دارد ،  می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کند و احساس اضطراب یا بیقراری را افزایش دهد. در اوایل دوره بهبود بعد از جراحی بینی ، استراحت و آرامش برای روند بهبود بسیار مهم است ، بنابراین ممکن است پزشک توصیه کند از مصرف قهوه خودداری کنید تا تحریک سیستم عصبی کاهش یابد. توجه داشته باشید که عدم مصرف قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین امری همیشگی نیست و شما عزیزان می توانند با توجه به نظر جراح خوب در خرم آباد دکتر آتوسا طهماسبی با گذشت بازه زمانی کوتاهی مصرف ان ها را مجددا آغاز نمایید. تنها لازم است قبل از مصرف شرایط خود را با پزشک خود در میان بگذارید و از انجام هر اقدام خود سرانه بپرهیزید تا به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کنید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر آتوسا طهماسبی

استحمام بعد از جراحی زیبایی بینی

یکی از کارهایی که در مراقبت های بعد از جراحی بینی می بایست در انجام آن بسیار دقت کرد نحوه دوش گرفتن و استحمام بعد از عمل بینی می باشد. بعد از جراحی هنوز اثرات بیهوشی در فرد وجود دارد و امکان از حال رفتن و زمین خوردن او در حمام بسیار زیاد می باشد بنابراین :

  • از نشستن در وان به مدت طولانی جداً خوداری کنید.
  • به هیچ عنوان آب را خیلی داغ نکرده و سعی کنید با آب ولرم دوش بگیرید.
  • بهتر است که حمام کردن در حضور یک شخص همراه صورت بگیرد ، در چنین حالتی احتمال زمین خوردن بیمار تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر آتوسا طهماسبی در خرم اباد

 

همچنین حضور شخص همراه از این جهت نیز حائز اهمیت است که

  • بعد از جراحی به دلیل اینکه ساختار و ساختمان بینی در موقعیت جدید خود ثابت گردد بر روی آن چسب یا اسپلینت قرار می گیرد که به مدت یک هفته می بایست از خیس شدن آن جلوگیری کرد.
  • از طرفی انداختن سر به سمت پایین برای شستن بدن و موها موجب می شود که جریان خون در سر و صورت زیاد شده و به همین دلیل ورم بینی بیشتر شود.
  • اگر شما بر روی یک صندلی نشسته و سر خود را به سمت عقب خم کنید و شخص همراه اقدام به شستشوی موهای شما از پشت نماید ، دیگر نیازی به خم کردن سر به سمت پایین نبوده در نتیجه اسپلینت یا چسب بینی خیس نشده و ورم آن تشدید نخواهد شد.

رابطه زناشویی بعد از جراحی بینی

افراد در هنگام برقراری رابطه جنسی دچار هیجان شده و همین امر موجب دویدن خون به صورت و افزایش گردش خون در این ناحیه می شود ، پرخونی صورت سبب می شود که ورم موجود در بینی و به ویژه بینی های گوشتی تشدید گردد. بنابراین بهتر است به منظور توجه به نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی ، پس از یک هفته برای برقراری رابطه زناشویی اقدام کرده و این کار را در موقعیت هایی انجام دهند که کمترین فشار ممکن به سر ، صورت و بینی آن ها وارد گردد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر آتوسا طهماسبی در خرم آباد

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی همراه با عکس

بعد از جراحی یکسری خونریزی زیرپوستی در فرد صورت گرفته و مایعاتی از رگ های او خارج شده و در زیر پوست جمع می شوند که موجب ورم صورت و بینی می گردند. برای اینکه مایعات میان بافتی خالی شده و از صورت و سر بیمار خارج گردند ، بهتر است که در 2 و 3 روز ابتدایی بعد از عمل بینی افراد در موقعیت هایی بخوابند که سرشان بالاتر از بدن قرار گیرد. در هنگام نشستن و ایستادن سر به صورت طبیعی بالاتر از سطح بدن قرار می گیرد ولی برای اینکه در حالت خوابیده سر بالاتر از بدن قرار داشته باشد ، بهتر است در زیر سر خود چند بالشت بگذارید. افراد گمان می کنند که حتماً بعد از جراحی باید طاق باز بخوابند و امکان به پهلو خوابیدن وجود ندارد در صورتی که چنین نبوده و افراد می توانند به پهلو دراز بکشند ، فقط باید به این نکته توجه شود که بینی بر روی بالشت قرار نگرفته و فشاری به آن وارد نگردد.

مسواک زدن در مراقبت های بعد از جراحی بینی

به دلیل تورم ناشی از عمل زیبایی بینی ، لب بالا نیز بعد از عمل دچار تورم زیادی می شود. از طرفی به دلیل استفاده از تامپون و همچنین تورم ، نفس کشیدن از راه بینی دشوار بوده و افراد به ناچار مجبور به تنفس از راه دهان هستند. این موضوع سبب می شود زمانی که فرد از خواب بیدار می شود ، دهان دارای خشکی شدیدی شود و حس نامطلوبی را در دهان ایجاد نماید. به هر حال مسواک زدن یکی از نکات مهم در بهداشت دهان و دندان ها بوده که به بهبود این شرایط بعد از عمل نیز کمک زیادی می کند و لازم است در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی نیز نسبت به آن توجه شود. اما نکته ای که در این خصوص باید نسبت به آن توجه داشته باشید ، این است که مسواکی با سایز کوچک تر و نرم تر انتخاب نمایید و همچنین در هنگام مسواک زدن نباید به فک بالا و دندان های بالایی خود فشاری وارد کنید. از طرفی ممکن است فک بالا بی حس باشد و این فشار موجب خونریزی در لثه ها نیز شود. همچنین بهتر است از یک لیوان آب ، برای آب کشیدن دهان خود استفاده نمایید و از خم کردن سر در هنگامی که دندان های خود را مسواک می زنید ؛ خودداری کنید.

علت خشکی لب ها بعد از عمل بینی

از آنجایی که در دوره نقاهت تا مدتی از راه دهان نفس می کشید ، این موضوع منجر به خشکی لب ها نیز می شود. توصیه می شود مایعات و آب زیادی مصرف کنید و به صورت مرتب از مرطوب کننده برای کنترل خشکی لب های خود استفاده نمایید. تا حد امکان از کشیدن زبان به روی لب ها خودداری نمایید ؛ چرا که این کار موجب خشکی بیشتر لب ها می شود.

 

🌟 صحبت های دکتر آتوسا طهماسبی ، جراح بینی خرم آباد در رابطه با نکات مراقبتی بعد از عمل بینی

اهمیت شستشوی بینی در مراقبت های بعد از رینوپلاستی

یکی از موارد مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی شستشوی بینی با آب شور می باشد که به برطرف شدن احتقان بینی و تحریک سینوس ها کمک می کند. برای این منظور می توانید از محلول آب و نمک ، سرم سالین یا سدیم کلراید استفاده نمایید. تنها دقت داشته باشید که اگر در منزل اقدام به تهیه این محلول می کنید ، لازم است حتما از آب جوشیده شده و خنک شده برای شستشوی بینی خود استفاده نمایید. همچنین دستگاه های مختلفی برای کمک به راحتی شستشوی بینی وجود دارد و یا می توانید از سرنگ برای این منظور استفاده کنید. برای تمیز کردن بینی خود لازم است مراحل زیر را دنبال نمایید :

  1. رو به روی روشویی قرار گرفته و سر خود را به یک سمت مقداری خم کنید.
  2. از یک بطری فشاری ، گلدان نتی و یا سرنگ استفاده کرده و آن را از محلول آب و نمک پر نمایید و به آرامی در قسمت بالایی سوراخ بینی قرار داده و آب را با فشار ملایم به بینی وارد نمایید.
  3. اجازه دهید محلول از یک سمت سوراخ های بینی وارد شده و از سوراخ دیگر خارج شود و یا داخل درن تخلیه انجام شود. لازم است درطی این مدت از دهان تنفس داشته باشید و نه از طریق بینی.
  4. این حرکت را برای سمت دیگر خود تکرار نمایید.
  5. همچنین نیازی نیست که محلول به درون حلق شما وارد شود. برای این منظور سعی کنید آب از پشت گلو پایین نیاید.
  6. لازم است موقعیت سر خود را تغییر دهید تا جایی که زاویه صحیح را پیدا نمایید.
  7. دقت داشته باشید که هرگز سعی نکنید با فین کردن مخاط و محلول را از بینی خود خارج نمایید ، این کار موجب آسیب به بافت های بینی می شود.
  8. زمانی که کار شستشوی بینی به اتمام رسید ، باید به آرامی به کمک یک دستمال مخاط بین را پاک نمایید و به کمک پمادهای تجویز شده بخیه ها و قسمت ابتدایی سوراخ های بینی خود را چرب نمایید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات