استئوتومی در جراحی بینی

آیا درباره استئوتومی در جراحی بینی شنیده اید؟ اطلاعاتی در این زمینه دارید؟ با ما همراه باشید تا درباره این موضوع اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در جراحی زیبایی بینی جهت برداشتن قوز بینی که این امر عموما در بینی های استخوانی اتفاق می افتد ، از روبه رو بینی پهن می گردد.

برای این که بینی به حالت ایده آل بیمار تغییر حالت پیدا کند لازم است این پهن شدن بینی برطرف گردد. برای ایجاد بینی زیبا و رفع پهنی بینی لازم است تا دیوره کناری استخوان بینی و زائده بالا رونده بینی توسط جراح بینی شکسته شود، پس از شکستگی تغییرات لازمه انجام می شود که به این امر استئوتومی لترال یا خارجی گفته می شود.

توجه داشته باشید که، استئوتومی از ضروری ترین فرآیند در عمل زیبایی بینی می باشد که جهت زیبایی و صاف شدن بینی انجام می شود.

استئوتومی چیست؟

این فرآیند جراحی در حین عمل بینی ، بینی های استخوانی جهت برطرف کردن قوز بینی و ایجاد بینی زیبا انجام می شود. در این جراحی، جراح بینی استخوان را با هدفی خاص برش و سپس می شکند که این امر توسط وسیله مخصوصی انجام می شود.

استئوتومی در جراحی بینی

انواع استئوتومی در عمل بینی

استئوتومی لترال یا خارجی و استئوتومی مدیال یا میانی از انواع استئوتومی می باشند که در عمل های زیبایی بینی مورد استفاده قرار می گیرند.

دلیل نام گذاری استئوتومی لترال غضروف های لترال بالایی می باشند که به استخوان بینی متصل و به داخل تغییر مکان می دهند، از این فرآیند پس از پایان جراحی استفاده می شود.

هنگام برداشتن قوز بینی از وسیله ای به اسم استئوتوم مدیال استفاده می گردد که ضخامتی 3 _ 2 میلی متری دارد و در دو طرف ناحیه مورد نظر قرار داده می شود. این امر جهت تحریک استخوان به داخل بینی می باشد.

علت تورم پس از عمل بینی

تاکنون برای تان این سوال پیش آمده است که چرا پس از جراحی بینی صورت برخی افراد ورم می کند اما در برخی دیگر این اتفاق نمی افتد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که استفاده از استئوتومی در  موجب ایجاد این تورم می شود به همین دلیل در افرادی که نیاز به انجام این فرآیند ندارند تورمی پس از جراحی ایجاد نخواهند شد.

لازم به ذکر است که به دلیل انجام استئوتومی در جراحی بینی ، پس از عمل ، جراح بینی توصیه می کند که در روز های ابتدایی از یخ استفاده کنید تا این تورم ایجاد شده برطرف شود.

آیا انجام عمل استئوتومی برای بینی شما مناسب می باشد؟

درباره این مساله باید با پزشک مورد نظر خود مشورت کنید و وی بعد از بررسی فیزیکی مشکلاتی که در بینی تان وجود دارد ،تصمیم به انتخاب تکنیک های مختلف می گیرد.

پیش از انجام استئوتومی بینی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

پزشک پیش از انجام پروسه جراحی معمولا توصیه هایی برای قطع مصرف یک سری داروها به شما ارائه خواهد داد.
از جمله این داروها می توان به آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ،داروهای ضدالتهابی ،داروهای ضد انعقاد خون ، کپسول روغن ماهی و ویتامین E اشاره کرد. همچنین مصرف الکل و دخانیات نیز از 10 روز پیش از فرآیند عمل می بایست متوقف شود.

پروسه استئوتومی بینی

در ابتدا بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد . برشی به شکل یک خط زیگزال با ابزاری به نام استئوتوم که مخصوص این نوع جراحی می باشد ،ایجاد می شود سپس با یک فشار دستی استخوان بینی را می شکنند. پس از اینکه موقعیت استخوان ها تصحیح شد و اصلاحات مورد نظر انجام پذیرفت برش های ایجاد شده بخیه می شوند و از یک اسپلینت برای محکم و ثابت نگه داشتن بینی استفاده می گردد.

چه میزان درد در این فرآیند امکان پذیر است ؟

وجود درد ملایم تا متوسطی را به هنگام راینوپلاستی استئوتومی احساس خواهید کرد که با مصرف مسکن ها قابل کنترل می باشد. ممکن است شخص دچار تورم و کبودی بعد از جراحی باشد که طبیعی می باشد و می توان از کمپرس سرد برای بهبودی آن یاری گرفت .ممکن است زمان ریکاوری کامل 12 ماه طول بکشد.با انتخاب استئوتومی توسط جراحان درپروسه های جدید جراحی میزان بینی های بد فرم و نازیبا پس از عمل بسیار کاهش پیدا کرده است .

مراقبت های پس از انجام پروسه استئوتومی در جراحی بینی

  • پزشک بعد از یک هفته اسپلینت را خارج می کند تا این زمان مواظب باشید که آنها خیس نشوند و از جای ثابت خود حرکت نکنند.
  • خونریزی در حد متوسط کاملا طبیعی می باشد و تا زمانی که خارج از کنترل نمی باشد احتیاجی به مصرف دارو نیست.
  • تغییر رنگ اطراف چشم به آبی تیره یا سیاه به دلیل انجام عمل می باشد و بعد از گذشت 1-2 هفته کاملا برطرف خواهد شد.
  • به مدت 6 هفته پس از انجام جراحی باید ازبلند کردن اجسام سنگین و انجام فعالیت های پرتحرک ورزشی نظیر دویدن،اسب سواری و اسکی خودداری کنید.
  • به افراد توصیه می شود که به مدت یک هفته بعد از انجام جراحی سر خود را بالا بگیرند و این مورد را به هنگام خواب نیز رعایت کنند.
  • پوشیدن لباسهایی که امکان راحت تعویض شدن را دارند نکته بسیار مهمی می باشد.

عوارض استئوتومی

اگرچه انتخاب یک جراح با تجربه و ماهر می تواند باعث پایین آوردن ریسک بسیاری از عوارض پس از جراحی شود، اما به طور کلی این عمل می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد :

  • ایجاد عفونت
  • تاخیر در فرآیند بهبودی
  • سوراخ در قسمت سپتوم بینی
  • اختلالات تنفسی
  • تغییر رنگ پوست

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات