عوارض جراحی بینی

به طور کلی حتی اگر جراحی بینی تحت بهترین شرایط و توسط بهترین جراح بینی نیز انجام شود ، ممکن است عوارضی در پی داشته باشد ، در این مقاله از دکتر آتوسا طهماسبی ، جراح بینی خوب در خرم آباد ؛ می خواهیم در رابطه با عوارض جراحی بینی توضیحاتی را خدمت شما خوانندگان گرامی بیان کنیم. بهتر است بدانید عوارض ناشی از این پروسه زیبایی در سراسر دنیا حدود 5 یا 10 درصد می باشد ، برخی از این عوارض که عمومیت نیز ندارد و ممکن است در افراد بسیار کمی دیده شود به شرح ذیل می باشد.

 

عوارض جراحی بینی - دکتر طهماسبی

 

عوارض جراحی بینی :

چسبندگی بینی

در صورتی که عفونت ایجاد شده پس از جراحی زیبایی بینی با استفاده از آنتی بیوتیک و غیره برطرف نشود ، ممکن است این نوع عوارض جراحی بینی بعد از مدتی سبب ایجاد چسبندگی در بینی شود. برای درمان چسبندگی بینی بعد از عمل جراحی بیمار باید حفره های بینی را شستشو دهد تا در بینی میکروب و ترشحات تجمع نکنند و باعث عفونت نشود.

گرفتگی بینی

پس از عمل زیبایی بینی 10 درصد از افراد ممکن است دچار تورم در مخاط بینی شوند. تورم ناشی از اعمال تغییرات در فضا یا راهروی بینی باعث تنگ شدن مسیر عبور و مرور جریان هوا می شود که در این مواقع بیمار باید تا بهبودی و رفع تورم از دهان تنفس کند. تنفس از طریق دهان باعث خشکی مخاط می شود و با بهبودی و سپری کردن دوران نقاط مشکلات تنفس دهانی نیز برطرف می گردد. گرفتگی بینی از جمله عوارض جراحی بینی است که موقت بوده و پس از مدتی برطرف می شود.

تنفس سوت مانند

زمانی که پره های بینی بسیار کوچک شده باشد تنفس سوت مانند در بیمار مشاهده می شود. در این مواقع بیمار از تنفس خود و آبریزش بینی به جراح بینی شکایت می کند ، در صورتی که کوچک شدن بینی به دلیل عمل بینی قبلی باشد ، پزشک اقدام به برطرف کردن آن می کند و می توان این عارضه را بهبود بخشید.

 

عوارض جراحی بینی - دکتر طهماسبی

خونریزی

فقط در 2 درصد از افراد ممکن است خونریزی رخ دهد ، اما در افرادی که دچار اختلال در انعقاد خون هستند و داروهایی همچون وارفارین و آسپرین استفاده می کنند ، توصیه می شود به مدت دو هفته قبل و بعد از عمل بینی از مصرف آن اجتناب نمایند.

خشکی لب ها

یکی از عوارض جراحی بینی ، خشک شدن لب ها می باشد که با استفاده از مرطوب کننده ها می توانید به سادگی این مشکل را برطرف نمایید.

ضعف

این عارضه که در اثر از دست رفتن خون بدن در بیمار ایجاد می شود نیز کاملاً طبیعی بوده، نه تنها بعد از رینوپلاستی بلکه بعد از هر عمل جراحی دیگری بروز می کند به تدریج و با رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی برطرف خواهد شد.

بروز کبودی

این عارضه در افراد با شدت متفاوت بروز می کند و حتی ممکن است بسیاری از افراد کوچکترین کبودی و تغییر رنگی را احساس نکنند. در هر صورت کبودی واکنشی طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست. کبودی به مرور زمان کمتر شده و بعد از حدود 10 روز به طور کامل برطرف می شود. در موارد نادر امکان دارد این تغییر رنگ بعد از مدت زمان ذکر شده نیز ادامه داشته باشد اما به هیچ عنوان دائمی نخواهد بود. رعایت اقداماتی که به برطرف شدن ورم بینی کمک می کنند در کمتر شدن کبودی و رفع آن نیز موثر واقع خواهند شد. چنانچه زخم بازی بر روی صورت وجود نداشته باشد می توانید از مواد آرایشی برای پوشاندن کبودی های صورت خود بهره بگیرید.

 

درد

همه افراد بعد از جراحی زیبایی بینی کمی درد را احساس خواهند کرد. باید بگوییم شدت این درد به هیچ عنوان از آستانه تحمل فرد خارج نیست. به منظور کاهش هرگونه درد و ناراحتی که میزان آن شب و هنگام خواب به بیشترین میزان خود می رسد می توانید از داروهای مسکنی که پزشک برای تان تجویز می نماید بهره بگیرید. نکته ای که فرد باید در این رابطه به آن توجه نماید این است که به هیچ عنوان به طور خودسر نباید اقدام به مصرف دارو کند. استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی که با رقیق کردن خون موجب افزایش احتمال خونریزی می شوند بعد از جراحی ممنوع می باشد.

کاهش بویایی پس از جراحی بینی

بسیاری از بیمار ان پس از انجام این جراحی اعتراض می کنند که بویایی آن ها کاهش یافته است ، باید اطمینان حاصل کنیم که عمل بینی به دلیل اینکه خارج از محدود اعصاب و حس بویایی انجام می شود. کاهش حس بویایی بعد از جراحی رینوپلاستی به دلیل تورم ناشی از عمل می باشد که مانع از رسیدن مولکول های به پایانه اعصاب بویایی شده و بیمار دچار کاهش حس بویایی می شود. لازم به ذکر است که کاهش حس بویایی از عوارض جراحی بینی است که به صورت موقت اتفاق می افتد و بعد از یک هفته بهبود پیدا می کند ؛ بنابراین نیازی به نگرانی در این باره نیست.

 

محدودیت های پس از جراحی به منظور کنترل عوارض جراحی بینی

در ذیل به محدودیت هایی که بعد از رینوپلاستی با آن ها مواجه خواهید بود اشاره کرده ایم :

  • به مدت 14 روز مجاز به استفاده از غذاهای سفت نخواهید بود.
  • باید برای حداقل 14 روز از انجام ورزش های سنگین خودداری شود.
  • بهتر است برای 2 هفته از تی شرت و لباس های یقه دار استفاده نکنید.
  • به مدت 2 هفته از فین کردن و خمیازه کشیدن به طور شدید بپرهیزید.
  • برای 1 یا ترجیحاً 2 هفته از رانندگی کردن خودداری نمایید.

نکته :

باید خاطر نشان کرد که جراحی رینوپلاستی بدون عوارض دائمی بوده و فرد می توان با خیال آسوده جراحی زیبایی بینی را انجام دهد.

عوارض جراحی بینی در چشم ها

برخی از افراد نگران این موضوع هستند که ممکن است جراحی بینی عوارضی داشته باشد که بر فرم چشم ها و ظاهر آن ها تاثیری بگذارد . باید بدانید که نگرانی در این خصوص کاملا بی مورد است ؛ زیرا این پروسه زیبایی با هدف بهبود ظاهر و برقراری تناسب و تعادل در چهره انجام می شود . با این وجود اگر پزشک شما از مهارت کافی برخوردار نباشد ، ممکن است نتواند جراحی را بر اساس معیار های زیبایی برای فرد انجام دهد . اطلاع از عوارض جراحی بینی ، نگرانی در رابطه با این موضوع را کاهش می دهد که برخی از آن ها شامل :

 

کبودی و ورم چشم ها : اگر بخواهیم از اولین عوارض جراحی بینی که ظاهر چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد برایتان سخن بگوییم ، باید به کبودی و ورم زیر چشم اشاره کنیم . این عارضه از مشکلات رایج پس از عمل است که گاهی خود را با ایجاد خون در چشم ها آشکار می سازد . نشت خون از عروق زیر پوست چشم باعث کبودی می ‌شود که با استفاده از کمپرس سرد رفع قابل درمان است . مصرف آناناس و آب کرفس هم می تواند فرآیند بهبودی را تسریع ببخشد .

 

تغییر فرم چشم ها : تغییر فرم چشم ‌ها اغلب در مواردی دیده می شود که فرد برای انجام جراحی بینی فانتزی به پزشک بی تجربه مراجعه کرده باشد . در صورتی که استخوان بینی بیش از حد استاندارد برش داده شود و در بینی قوس زیادی ایجاد شود، ممکن است باعث افزایش فاصلهٔ میان چشم‌ ها شود.

 

خونریزی زیر ملتحمه : خونریزی زیر ملتحمه به معنای خون ‌ریزی از زیر غشاء مخاطی چشم است که به علت تراشیدن یا آسیب دیدن این غشاء در اثر عمل جراحی بینی رخ می ‌دهد . این خونریزی ممکن است باعث سیاه شدن چشم و کبودی سفیدی آن شود ، اما معمولاً در مدت زمانی کوتاهی پس از جراحی بهبود می ‌یابد.

عوارض جراحی بینی در دراز مدت

 

پیش از آنکه بخواهیم برایتان از عوارض جراحی بینی در دراز مدت سخن بگوییم ، باید بدانید که مراجعه به پزشک ماهر و باتجربه ، به هیچ عنوان چنین خطراتی را برایتان به همراه نخواهد داشت و موضوع مورد بحث ما تنها برای افرادی می باشد که می خواهند با کمترین هزینه ، بهترین نتیجه از این پروسه زیبایی را دریافت کنند که اینکار ممکن نیست . بدون شک هر گونه ریسک در انتخاب جراح بینی ، شما را با عوارض بلند مدتی روبرو می سازد که می تواند تا سال ها شما را به خود درگیر کند . این عوارض شامل:

 

نا متقارن شدن سوراخ های بینی : نا متقارن شدن سوراخ‌ های بینی معمولاً به دلیل عدم توجه به تنظیم درست سوراخ‌ های بینی در طول جراحی رخ می ‌دهد . این ممکن است به دلیل عدم توجه به جزئیات مربوط به تنظیم زاویه ‌ها ، اندازه ‌های مناسب سوراخ‌ های بینی یا نادیده گرفتن نکات فنی درمانی باشد .

 

خروپف در زمان خواب : باید بدانید که ایجاد خروپف در روز های پس از جراحی کاملا طبیعی بوده و به دلیل تورم و انسداد مجاری بینی اتفاق می افتد . موضوع مورد بحث این است که این عارضه در دراز مدت نیز همراه شما بماند که علت آن می تواند به دلیل تنظیم نادرست تیغه بینی یا تغییرات بیش از حد در ساختار بینی ایجاد شود . این می ‌تواند باعث بسته شدن موقتی مسیرهای هوایی در زمان خواب شود.

 

بوی بد ترشحات بینی : جراحی بینی ممکن است با خطر عفونت در ناحیه بینی همراه باشد . عفونت بینی می‌ تواند منجر به تولید ترشحات بدبو شوند . همچنین در برخی موارد ، جراحی ممکن است با تغییرات در ساختار بینی ، توالی تخلیه مخاط بینی را تغییر دهد و باعث تجمع ترشحات بینی و بوی بد آنها شود . این موضوع یکی از عوارض جراحی بینی است که به دلیل عدم توجه بیمار به رعایت نکات مراقبتی بهداشتی و تجمع عفونت در مدت زمان طولانی ایجاد می شود .

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات