عمل جراحی بینی گوشتی

بینی گوشتی به بینی گفته می شود که دارای پوست ضخیم و استخوان ضعیف باشد، معمولا جراح بینی برای اینکه فرد از عمل جراحی بینی گوشتی نتیجه مطلوب و ایده آلی را به دست آورد مدل بینی طبیعی را به او پیشنهاد می دهند.در جراحی بینی فرم طبیعی ، بینی بیش از اندازه کوچک نشده و حالت طبیعی خود را حفظ می کند، در این مدل زاویه بین بینی و لب حدود 105 درجه بوده و نوک بینی خیلی سربالا نمی شود.

عمل جراحی بینی گوشتی

نحوه تشخیص بینی گوشتی

همانطور که گفته شد بینی گوشتی ویژگی هایی دارد که در ابتدای مقاله گفته شد، این نوک این نوع بینی پهن می باشد، فرد برای اینکه متوجه شود بینی گوشتی دارد یا خیر ساده ترین روش این است که با دو انگشت خود بینی را فشار دهد در صورتی که چربی از آن خارج شد بینی گوشتی است. البته پزشک با تخصص ، مهارت ، تجربه خود و معاینه می تواند این نوع بینی را تشخیص دهد.

عمل جراحی بینی گوشتی چگونه می باشد؟

برای جراحی بینی گوشتی ، جراح بینی معمولا یکی از دو تکنیک جراحی بینی باز یا جراحی بینی بسته را با توجه به مهارت و تبحر خود انتخاب می کند.در جراحی بینی به روش باز ، جراح بینی یک برش کوچک برای جدا کردن پوست از اسکلت بینی و اعمال تغییرات بر روی کلوملا ایجاد می نماید.اما در جراحی بینی به روش بسته هیچ برشی بر روی کلوملا ایجاد نشده و تمامی برش ها در داخل بینی زده می شود.

عمل بینی گوشتی با لیزر

امروزه شاهد تبلیغات گسترده ای در خصوص تغییر فرم بینی گوشتی بدون عمل و با لیزر هستیم که باید بگوییم هنوز علم پزشکی در حوزه لیزر آنقدر پیشرفت نکرده است که بتوان با استفاده از لیزر تغییراتی را در استخوان بینی ایجاد کرد.

لیزر تنها باعث صاف و شفاف شدن پوست بینی می شود.

اقدامات قبل از عمل جراحی بینی گوشتی

انجام اقدامات ذیل قبل از جراحی بینی گوشتی ضرورت داشته و در نتیجه جراحی بینی موثر است:

بهترین جراح بینی را انتخاب کنید

با توجه به اینکه استخوان ها و غضروف های سازنده بینی های گوشتی استحکام کمی داشته و پوست این نوع بینی ها ضخیم بوده و همچنین میزان بافت چربی زیر پوستی آن زیاد است لذا جراحی کردن و فرم دهی آن مشکل بوده و جراح باید از مهارت و تجربه زیادی برخوردار باشد تا بتواند از پس جراحی آن بر بیاید.بنابراین اگر بینی تان گوشتی است، قبل از اقدام به جراحی زمان و دقت زیادی را برای انتخاب جراح بینی تان صرف کنید.

از جراحی بینی انتظارات واقع بینانه داشته و آن ها را با جراح تان در میان بگذارید

ویژگی های بینی های گوشتی که در بالا به آن ها اشاره نمودیم نه تنها انجام جراحی بینی را برای جراح مشکل می نماید بلکه محدودیت های زیادی نیز در فرم دهی بینی ایجاد می کند، به طوریکه این نوع از بینی تنها قابل جراحی به فرم طبیعی بوده و نمی توان آن را به فرم فانتزی جراحی کرد. بنابراین از جراح بینی خود خواسته های نامعقول نداشته باشید، با این کار رضایت بیشتری نیز از نتیجه جراحی بینی خواهید داشت.برای اینکه جراح از سلیقه و انتظارات شما آگاه شده و آن ها را در صورت واقع بینانه بودن در جراحی بینی اعمال کند لازم است تا توقعات خود از جراحی بینی گوشتی را به طور کامل و شفاف با جراح بینی خود در میان بگذارید.

انجام عکسبرداری ها و آزمایشات

جراح برای اینکه بتواند زوایا و نسبت بین اجزای صورت را به خوبی تعیین کرده و به این ترتیب بهترین نتایج از جراحی بینی را رقم بزند یکسری عکسبرداری از بینی و صورت برای بیمار تجویز می نماید.

همچنین برای اینکه در حین جراحی بینی مشکلی برای بیمار به وجود نیامده و بعد از جراحی نیز عارضه ای در او ایجاد نشود، لازم است تا وضعیت بیمار به دقت مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل جراح از شما در رابطه با بیماری هایی که قبلاً به آن ها مبتلا بوده یا در حال حاضر به آن ها ابتلا دارید، داروهایی که مصرف می کنید، مواد غذایی و دارویی که به آن ها حساسیت دارید سوال پرسیده و یکسری آزمایش را برای تان تجویز می نماید.

  • به سوالات جراح به طور صادقانه پاسخ داده، آزمایشات و عکسبرداری هایی که برای تان تجویز کرده است را نیز در اسرع وقت انجام داده و به ایشان تحویل دهید.
  • به مدت 14 روز پیش از جراحی بینی از استعمال سیگار، دخانیات، مشروبات حاوی الکل و به طور کلی هر چیزی که حاوی نیکوتین و الکل است خودداری نمایید؛ مصرف این مواد در روند بهبودی و ترمیم زخم های شما اختلال ایجاد می کنند.
  • شب پیش از جراحی غذایی سبک میل نموده و به مدت 8 ساعت چیزی میل نکنید؛ با این کار معده در حین جراحی خالی مانده و احتمال بازگشت مواد غذایی به دهان وجود نخواهد داشت.

اهمیت اقدامات قبل از جراحی بینی

رعایت اقدامات قبل از جراحی بینی ، پس از تبحر جراح بینی ؛ از جمله عوامل بسیار اثرگذاری است که می تواند از احتمال بروز عوارض در حین عمل بکاهد.از این رو پس از  تاکید بر انتخاب بهترین جراح بینی ، به افراد توصیه می شود که به اقدامات قبل از جراحی بینی نیز توجه داشته و آن ها را نادیده نگیرند.

اقدامات لازم قبل از جراحی بینی

  • ابتلا به برخی بیماری های خاص ، مصرف بعضی از داروها و همچنین حساسیت های دارویی ؛ از مواردی به شمار می روند که می توانند سبب بروز احتمال خطر در حین عمل شده و سلامت بیمار را به مخاطره بیاندازند ؛ لذا افراد باید قبل از جراحی و در روز مشاوره ، جراح معالج خود را این مسائل مطلع نمایند.
  • یکسری آزمایشات مخصوص ؛ جهت بررسی وضع سلامت بیمار برای وی تجویز می شود که بیمار باید قبل از عمل ، آن ها را انجام داده و نتایج آن را نیز در اختیار پزشک معالج خود قرار دهد.
  • داروهایی همچون آسپرین ، بروفن و وارفارین و همینطور ویتامین E ؛ به رقیق شدن خون می انجامند و بنابراین احتمال خونریزی در حین عمل را تشدید می کنند ، از این رو افراد باید از 2 هفته قبل از عمل بینی نسبت به قطع مصرف این نوع از داروها اقدام نمایند.

 سایر اقدامات قبل از جراحی بینی

  • سیگار ، قلیان و مشروبات الکلی ، اکسیژن رسانی خون را مختل کرده و به اختلالات تنفسی در حین عمل می انجامند ؛ لذا افراد باید از 2 هفته قبل از جراحی بینی مصرف موارد یاد شده را قطع کنند.
  • شب قبل از جراحی بینی ، حتما دوش بگیرید اما حواستان باشد که سرما نخورید ؛ زیرا در صورت سرماخوردگی ، روز جراحی شما به تعویق خواهد افتاد.
  • شب قبل از جراحی بینی ، غذای سبکی بخورید و از 8 ساعت قبل از عمل نیز چیزی نخورده و ننوشید ؛ تا در حین عمل معده تان خالی باشد و خطری سلامت تان را تهدید نکند.
  • به خانم های عزیز توصیه می گردد در روز عمل بینی ، هیچ گونه آرایشی نداشته باشند.
  • به آقایان نیز توصیه می گردد ریش و سبیل خود را در روز عمل بینی تا حداقل ممکن بتراشند.
  • همه افراد در روز عمل بینی ؛ باید از به همراه داشتن زیورآلات خودداری کنند و از نیم ساعت قبل از عمل نیز در محل جراحی حضور یابند.

آیا بینی گوشتی بعد از جراحی به شکل قبل از جراحی خود باز می گردد؟

سوالی که اغلب پرسیده می شود این است که آیا بینی گوشتی بعد از جراحی به شکل اولیه خود بازمی گردد؟ پاسخ این سوال این است که اگر نتیجه حاصل از جراحی خوب باشد، بعد از 6 ماه این تغییر اساسی در بینی رخ نداده و نتایج حاصل از جراحی در بینی حفظ خواهد شد.بسیاری از مردم تصور می کنند که این نوع جراحی بینی برگشت پذیر بوده و هرگز بهبود نخواهد یافت. ولی این یک بحث علمی محسوب نمی شود.

برخی بر این باورند که رینوپلاستی برگشت پذیر است، در حالیکه اگر کلیه دستورالعمل های بعد از جراحی با دقت اجرا شده و به کار بسته شود، احتمال وقوع این حالت بسیار اندک خواهد بود.ساختار بینی های گوشتی بگونه ای است که نمی توان آن ها را در طول جراحی بسیار کوچک نمود. گاهی برش ایجاد شده قابل رویت می باشد. به دلیل تورم دراز مدت در جراحی این نوع بینی، بیمار باید برای مدت زمان طولانی تری از پانسمان بینی استفاده کند. به علاوه تورم در بینی گوشتی بیشتر است، بنابراین بیمار باید مراقبت های بعد از عمل را با دقت بیشتری دنبال کند. گاهی برای کاهش دادن تورم، تزریق کورتیکواستروئید، مورد استفاده قرار می گیرد.

تزریق کورتیکواستروئید

رینوپلاستی یکی از رایج ترین جراحی ها در میان زنان می باشد. در بیشتر موارد جراح تزریق کورتیکواستروئید را برای کاهش تورم در افراد دارای بینی گوشتی توصیه می کند. این تزریق باید توسط پزشک با دوز مخصوص و در موارد خاص مورد استفاده قرار گیرد. تزریق معمولاً 1 تا 2 هفته بعد از جراحی انجام می شود.

تزریق برای افرادی مناسب است که:

  • دارای پوست بینی ضخیم هستند.
  • تحت جراحی بینی اصلاحی یا بیش از یک بار جراحی قرار گرفته اند.
  • فرایند ریکاوری آن ها آهسته است.

برخی پزشکان تزریق را 2 ماه بعد از جراحی بینی گوشتی توصیه می کنند. در طول این مدت تورم کاهش می یابد. در غیر اینصورت تزریق باید انجام شود. تزریق معمولاً یک بار انجام می شود و بنا به صلاحدید پزشک، می تواند تا 3 بار نیز انجام پذیرد.

مشکلات بینی گوشتی

در این بینی ها به دلیل ضعیف بودن اسکلت بینی، جراح نخست اندازه بینی را کاهش می دهد، سپس غضروفی را که در موقعیت نامناسبی قرار دارد بر می دارد و در آخر بخش های ضعیف بینی را برای کاهش پهنای بینی تقویت می کند.

برداشتن بیش از حد غضروف احتمال ناهماهنگ شدن بینی را افزایش می دهد. بینی های گوشتی دارای غضروف ضعیفی می باشند، بنابراین برداشتن و کاهش دادن غضروف باید با احتیاط انجام شود.

نازک کردن پوست بینی های گوشتی

نازک کردن پوست در جراحی بینی های گوشتی باید در مرحله نخست روند انجام شود. نکته اصلی این است که پوست از لایه های مختلفی تشکیل شده و کاهش دادن ضخامت آن ممکن است باعث آسیب دیدن پوست شود. بنابراین سپردن جراحی به دستان یک جراح ماهر و زبردست از اهمیت بالایی برخوردار است.

روش های جراحی بینی گوشتی

برای دستیابی به نتیجه مطلوب و موثر از جراحی بینی گوشتی باید تکنیک های ویژه ای مورد استفاده قرار گیرد:

  • پیوند غضروف: از آنجایی که پوست بینی های گوشتی ضخیم است، پیوند غضروف برای بهتر نشان دادن ویژگی های بینی و ستونچه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاهش چربی در بافت نرم: چربی های تشکیل دهنده بافت نرم، به خصوص در نوک بینی، با مهارت نازک می شوند تا ویژگی های بینی بهتر منعکس گردد.
  • کوچک کردن متناسب با اندازه بینی: اگر فاصله بین اسکلت پوست و بینی در طول جراحی زیاد باشد، احتمالاً باعث تشکیل حفره ها و چربی اضافی می شود که در آینده بدشکلی های نامطلوبی را در بینی ایجاد خواهد نمود.
  • پشتیبانی از ساختار بینی: به دلیل ضخامت پوست و سنگین تر بودن آن، باید ساختار قوی تری برای پشتیبانی از بافت بینی ایجاد شود. بنابراین، نسبت اصلاح بین بینی و ساختار آن، باید مد نظر قرار داده شود. بعد از اینکه پوست بینی بهموقعیت نرمال خود بازگشت، این ساختار تقویت شده، به پوست کمک می کند تا در موقعیت بهتری قرار گیرد.

بطورکلی رینوپلاستی بینی با پوست ضخیم و گوشتی، به تخصص و تجربه زیادی نیاز داشته و درک و شناخت صحیح جراح از اندازه مناسب بینی برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نقش مهمی را در این میان ایفا می کند.

هزینه عمل بینی گوشتی چقدر می باشد؟

هزینه عمل جراحی بینی گوشتی با توجه به عوامل متعددی تعیین می گردد و در جلسه مشاوره به بیمار اطلاع داده می شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات