تغذیه بعد از جراحی بینی

همانطور که می دانید جراحی بینی در خرم آباد یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در میان بانوان و آقایان می باشد که فرد برای به دست آوردن نتیجه بهتر باید مواردی را رعایت کند، یکی از مهم ترین آن که تاثیر بسزایی در نتیجه دارد، تغذیه بعد از جراحی بینی است که فرد باید بداند و آن را رعایت کند.در این مقاله می خواهیم درباره تغذیه بعد از عمل بینی بپردازیم. دکتر آتوسا طهماسبی بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در خرم آباد موارد زیر را برای افراد توصیه می کنند.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر اتوسا طهماسبی در خرم اباد

تغذیه بعد از جراحی بینی در خرم آباد با دکتر طهماسبی

  • از خوردن بستنی بعد از عمل بینی تا دو هفته خودداری کنید.
  • برای کاهش ورم بینی بعد از عمل بهتر است فرد از آب کرفس استفاده کند.
  • پس از شش ساعت بهتر است تغذیه را با نوشیدن یک آبمیوه آغاز کنید.
  • بیمار تا مدتی از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاددارد مانند : ذرت ، سیب ، ته دیگ و غیره خودداری کند.
  • بهتر است بیمار از غذاهایی همچون سیب زمینی آب پز ، سوپ بسیار رقیق ، سبزیجات پخته شده ، و غیره با قاشق کوچک استفاده کند.
  • افرادی که جراحی بینی انجام داده اند تا 6 ساعت بعد از جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید چرا که تاثیر داروهای بیهوشی از بین نرفته و با خوردن باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ در فرد می شود.

بهتر است بعد از رینوپلاستی از چه مواد غذایی استفاده شود ؟

مواد غذایی نرم

استخوان بینی شما طی جراحی بینی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. در واقع بهترین جراح بینی خرم آباد دکتر طهماسبی ، به منظور ایجاد فرم جدید بینی استخوان آن را تراش می دهد ، همچنین برش های ایجاد شده بر روی پوست ، به تنهایی می تواند در ضعف این عضو و نواحی مختلف صورت تاثیر بگذارد ، در نتیجه مصرف مواد غذایی سفت و ترد و نیاز به جویدن بسیار زیاد در این دوره تنها می تواند درد شما را افزایش دهد. بنابراین تغذیه بعد از جراحی بینی خود را با مصرف مواد غذایی نرم و بدون نیاز به جویدن آغاز کنید.

 

محصولات غذایی سرشار از فیبر

با توجه به کاهش فعالیت های افراد در دوره نقاهت ، احتمال ابتلای آن ها به یبوست افزایش پیدا می کند. با مصرف محصولات غذایی حاوی فیبر بالا در دوره تغذیه بعد از جراحی بینی از ابتلای زیبا جویان به یبوست پیشگیری خواهد شد.

 

مواد غذایی ضد التهاب

این دسته از مواد غذایی یک گزینه فوق العاده برای بهبود التهابات بینی شما بعد از جراحی رینوپلاستی می باشد. در نتیجه با مصرف این محصولات در بازه زمانی کوتاه تری تمامی زخم ها و التهابات خود را بهبود ببخشید.

 

محصولات موثر در ترمیم زخم ها

توجه داشته باشید که ضروری است در تغذیه بعد از جراحی بینی خود به مقدار کافی از محصولات موثر در ترمیم زخم ها همچون انواع ویتامین ها و مواد معدنی که از جانب بهترین جراح بینی خرم آباد دکتر آتوسا طهماسبی توصیه می شود نیز استفاده کنید. برای مثال پروتیئن ، ویتامین c و a  ، سبزیجات با برگ هایی تیره و ماست ، گوشت و غیره در ترمیم زخم ها نقش داشته اند و سبب التیام آن ها می شوند و به شما در دست یابی سریع تر به نتیجه نهایی کمک خواهند کرد.

👃🏻 توصیه های  جراح بینی خرم آباد دکتر آتوسا طهماسبی در رابطه با مراقبت های بعد از عمل بینی

 

دیگر نکات مراقبتی درباره تغذیه بعد از جراحی بینی در لرستان

  1. از میل کردن غذاهای جدید در دوران نقاهت اجتناب کنید.
  2. مصرف نمک را در وعده های غذایی خود کاهش دهید.
  3. بعد از عمل بینی از آبمیوه ها و میوه های طبیعی استفاده کنید.
  4. بیمار حدالمقدور از خوردن و نوشیدن غذاهای داغ و گرم خودداری کند.
  5. نوشیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد را نیز تا مدتی نباید مصرف کنید.
  6. از مواد غذایی شیرین به دلیل اینکه ایجاد جوش می کند استفاده نکنید.
  7. از خوردن غذاهای اسیدی که باعث تحریک معده می شود خودداری کنید.
  8. از خوردن قهوه تا چند هفته پرهیز کنید چرا که باعث تورم بینی می شود.
  9. از مواد غذایی که دارای ادویه زیاد است استفاده نکنید چرا که ممکن است ایجاد حساسیت کند.
  10. قبل و بعد از جراحی زیبایی بینی از پروتئین استفاده کنید چرا که باعث بهبود سریع بافت بینی می شود.
  11. از رژیم غذایی مناسب بعد از عمل بینی پیروی کنید و از محدود کردن کردن غذای خود به منظور لاغری پرهیز کنید.
  12. بهترین میوه بعد ازعمل جراحی بینی آناناس می باشد که چرا که باعث رفع تورم و کبودی ناشی از رینوپلاستی می شود.
  13. مصرف نوشیدنی های انرژی زا در پروسه رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی ، می توانند باعث دهیدراته شدن شوند بهتر است آنها را مصرف نکنید.
  14. غذاهای آماده و فست فودها سرشار از چربی های ترانس و مضر می باشند در صورتی که مجبور نیستید این غذاها را در دوره نقاهت مصرف نکنید.
  15. جویدن غذا می تواند به بینی تان آسیب بزند سعی کنید در چند روز اول چیزی نجوید و غذاهای نرم و آبکی مصرف کنید.از آدامس جویدن نیز خودداری کنید.
  16. مواردی که قرار است مصرف کنید را محدود یا قطع کنید و این مساله باعث می شود که بسیار کند این فرآیند را طی کنید. پس باید تلا زمان بهبودی نسبی صبر کنید.
  17. بیمار ی تواند بعد از جراحی زیبایی بینی از چربی هایی همچون روغن آوکادو و زیتون استفاده کند چرا که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و انرژی بدن را تامین می کند.
  18. بعد از جراحی بینی باید سعی کنید مقادیر زیادی اب بنوشید زیرا این امر باعث هیدراته شدن بدنتان خواهد شد و به فرآیند ریکاوری سرعت خواهد بخشید.
  19. سعی کنید میوه و سبزیجات را به میزان لازم در برنامه غذایی خود بگنجانید زیرا تغذیه سالم و سرشار از فیبر کمک می کند که هرچه زودتر بعد از جراحی دوره نقاهت را طی کنید.
  20. استفاده از غذاهای تند و پر ازفلفل و ادویه بعد از جراحی برای شما به هیچ عنوان مناسب نیست و باید از غذاهای عاری از سدیم و کم چرب استفاده کنید.این غذاها باعث افزایش تورم در بینی خواهند شد و به این دلیل توصیه نمی شوند.
  21. در صورتی که از اضطراب رنج می برید باید دمنوش های گیاهی مصرف کنید که می توانند شامل دمنوش هایی از قبیل چای بابونه و چای سبز می باشند. به غیر از این دمنوش ها خوردن شکلات تلخ و اجیل می تواند به شما کمک کند.
  22. غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد سرعت بهبودی را کاهش می دهد همچنین غذاهای سرد می توانند باعث بروز سردرد در شما شوند.غذاهای د اغ نیز به علت سر بودن لب بالا ممکن است منجر به سوختن آن شوند.
  23. ممکن است در کنار مواد غذایی نیاز به استفاده از مکمل های خوراکی داشته باشید درباره این مساله و چگونگی ان یا اینکه کدامیک از ویتامین ها را باید مصرف کنید حتما از بهترین جراح رینوپلاستی در لرستان سوال کنید.
  24. در مدت تغذیه بعد از جراحی بینی ، نباید تحت رژیم غذایی لاغری قرار داشته باشید زیرا مصرف برخی از غذاها در این دوره برای اینکه فرآیند بهبودی سریع تری داشته باشید به شدت توصیه می شود و هنگامی که رژیم لاغری میگیرید باید.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر آتوسا طهماسبی در خرم آباد

شناسایی دیگر مراقبت های بعد از جراحی بینی

علاوه بر رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی نکات دیگری نیز هستند که رعایت آن ها موجب دستیابی به نتایج هرچه بهتر و رضایت بخش تر از جراحی بینی می شود. ما در ذیل به تعدادی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی اشاره نموده ایم:

 

استفاده از کمپرس سرد و گرم

بعد از جراحی و به دلیل تغییراتی که به منظور اصلاح ایرادات و فرم دهی بینی صورت گرفته است، مقداری تورم و کبودی در نواحی صورت به ویژه بینی و زیر چشم ها بروز می نماید که با استفاده از کمپرس سرد و گرم می توان در روند فروکش کردن آن ها تسریع ایجاد کرد. از همین رو توصیه می شود طی 3 روز ابتدایی هر نیم ساعت یکبار و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه بر روی این نواحی کمپرس سرد قرار دهید؛ نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که باید بین کمپرس و پوست پارچه تمیزی قرار داده و آن را بین نواحی مختلف جابجا کرد. بعد از گذشت 3 روز این کار را با کمپرس گرم انجام دهید.

 

استراحت کرده و فعالیت تان را کاهش دهید

بهتر است به مدت 24 ساعت به طور مطلق استراحت کنید ؛ این نکته را در نظر داشته باشید که استراحت مطلق برای طولانی مدت موجب بروز مشکلاتی همچون یبوست در شما شده و ممکن است منجر به لخته شدن خون در پاهای تان شود از همین رو به هیچ عنوان بیشتر از 24 ساعت را به استراحت مطلق اختصاص ندهید. بعد از 24 ساعت به آرامی راه رفته و بعد از رفع حالت سرگیجه که معمولاً بعد از 1 هفته اتفاق می افتد، انجام فعالیت های روزمره و پیاده روی آرام را از سر بگیرید. به هیچ عنوان سرتان را به سمت پایین خم نکرده و از انجام فعالیت هایی که موجب تعریق و افزایش گردش خون می شوند برای حداقل 1 ماه بپرهیزید و غیره.

👃🏻 رضایت زیباجو از جراحی تحت نظر دکتر طهماسبی در لرستان

 

نقش آناناس در تغذیه بعد از جراحی بینی

ممکن است شما نیز کنجکاو دانستن این موضوع باشید که چرا عیادت کنندگان ، برای بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته اند ، کمپوت آناناس می برند ؟ در حقیقت آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین بوده که به عنوان یک آنزیم گوارشی شناخته می ‌شود. این ماده از نوع پروتئاز است که به تجزیه پروتئین ‌ها کمک می‌ کند . علاوه بر این بروملین خواص زیادی دارد که شامل :

 

کاهش التهاب : بروملین با تجزیه پروتئین‌ ها ، به کاهش التهابات بدن کمک می ‌کند . التهابات پس از جراحی بینی عموماً باعث تورم و درد می‌ شوند. در نتیجه توجه به تغذیه بعد از عمل بینی می تواند از تورم و سایر عوارض مربوط به آن بکاهد .

 

کاهش درد : همانطور که گفته شد مصرف آناناس در سایر بافت ‌ها ، به عنوان یک آنتی التهاب عمل می کند . این خاصیت ضد التهابی می‌ تواند به کاهش درد پس از عمل جراحی کمک کند.

 

کاهش کبودی : آنزیم بروملین می ‌تواند با کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم لنفاوی ، به جذب مایعات در نواحی زیر پوست کمک می کند . این عامل باعث کاهش شدت کبودی ، تسهیل در بهبودی آسیب ‌های زیر پوست می شود . با این توضیحات می توان گفت که احتمال ایجاد لخته خون به حداقل رسیده و فرایند ترمیم زخم های ایجاد شده ، با سرعت بیشتری طی خواهد شد .

 

علاوه بر این توضیحات ، مصرف آناناس به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی از جمله پتاسیم ، ویتامین C، منگنز و فیبر شناخته می ‌شود . این ترکیبات ممکن است در فرآیند بهبودی پس از جراحی بینی تأثیرگذار باشند :

 

پتاسیم : این مواد مغذی مهم برای حفظ تعادل آب و الکترولیت در بدن است . بعد از جراحی بینی ، بدن ممکن است نیاز زیادی به آب و الکترولیت داشته باشد . مصرف آناناس که منبع خوبی از پتاسیم است ، می‌ تواند به حفظ تعادل آب موجود در بدن کمک کرده و احتمال ایجاد علائم ناراحتی مانند خستگی و خواب ‌آلودگی را کاهش دهد.

 

ویتامین C : این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به حفظ سلامت بافت‌ ها و تسریع فرآیند بهبودی کمک می ‌کند. همچنین ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌ کند که این امر می ‌تواند در پیشگیری از عفونت ‌ها پس از جراحی مؤثر باشد.

 

منگنز : این ماده مغذی برای سلامت استخوان‌ ها و بافت ‌های آسیب مفید است . بافت ‌های بینی باید هرچه سریعتر بهبود پیدا کنند و مصرف منگنز از طریق آناناس این هدف را محقق می کند .

 

فیبر : فیبر موجود در آناناس می‌ تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند و از مشکلات مربوط به گوارش پس از عمل جراحی جلوگیری نماید .

سوالات متداول

  • آیا لازم است تا زیبا جویان نوشیدنی ها را در دوره نقاهت با نی میل کنند ؟

یکی از موارد مراقبتی در تغذیه افراد بعد از رینوپلاستی ، بکارگیری از نی جهت مصرف نوشیدنی ها بوده است ، اما امروزه جراح بینی در لرستان دکتر طهماسبی توصیه می کند ، که از نی در این بازه استفاده نشود. زیرا بکارگیری از ان می تواند سبب ایجاد فشار بر بینی شود که این موضوع می تواند عوارض بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد.

  • آیا تفاوتی میان تغذیه افراد با بینی استخوانی و گوشتی وجود دارد ؟

خیر ، تغذیه بعد از جراحی بینی میان تمامی افراد یکسان می باشد و هیچ تفاوتی ندارد که نوع بینی شما گوشتی است یا استخوانی ، تنها تفاوت آن ها در مدت زمان رعایت این پروسه مراقبتی بوده ، زیرا التهاب و تورم و هر گونه عوارض جانبی دیگر در افراد با بینی گوشتی در بازه زمانی طولانی تری بهبودی پیدا می کند. به همین منظور حساسیت رعایت مواد غذایی باید در این دسته از افراد به نسبت افراد با بینی های استخوانی بیشتر باشد.

  • رعایت تغذیه بعد از رینوپلاستی تا چه زمانی ضروری است ؟

دوره ریکاوری با وجود عوارض جانبی نسبی و معمولی ، حدود 7 الی 10 روز زمان خواهد برد ف در برخی موارد خاص و با توجه به عوارض جانبی بسیار زیاد ممکن است دو الی سه هفته نیز زمان ببرد. به همین منظور تا زمانی که عوارض به شدت خود همچنان باقی مانده اند ، شما عزیزان باید تغذیه بعد از جراحی بینی را به خوبی و با دقت بسیار بالایی رعایت کنید.

✔ نکته : از اهمیت بالای این پروسه چشم پوشی نکنید و برای دست یابی به یک نتیجه عالی همواره توصیه های جراح رینوپلاستی در لرستان را در این رابطه گوش کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات